Skrevet af: Bodil Friis, 22. januar 2012 kl. 20.29
Hej. MIn svigerdatter er plaget af sølvkræ i sit køkken. HUn vil gerne af med dyrene, - uden brug af gift.
Jeg har læst en ældre artikel, hvor det er antydet, at Thuja kan anvendes til bekæmpelse. Kan det det? I så fald, - tager man blot nogle grene, og lægger i køkkenet?
Skrevet af: Tom Andersen, 22. januar 2012 kl. 22.18
Husk at sølvkræ er en ufarlig, million-år gammel art og at Thuja er giftig, så pas på evt. børnebørn!
Prøv at lokke svigerdatteren til at læse lidt om sølvkræ. De er faktisk ret interessante.
Skrevet af: Tina K., 23. januar 2012 kl. 9.31
Og så kommer sølvkræ kun (så vidt jeg ved!), når der er fugt - så måske skulle man tænke på at komme den til livs i stedet, så der ikke opstår svamp og råd i køkkenet.
Skrevet af: Bodil Friis, 23. januar 2012 kl. 13.04
Tak for oplysende, omsorgsfulde indlæg! Jeg er selv stor tilhænger af at bevare arten sølvkræ, med den lange, vedholdende historie, og dens uskyldige, jomfruelige adfærd, og svigerdatteren kan tilslutte sig dette! Men hun bryder sig ikke om mødet med dyret i sine køkkenskabe. Og...hun er i færd med en strabadserende livsopgave, og har ikke det overskud til at tage sig af andre krævende opgaver, - nu.
Så, jeg leder efter en akut, symptombehandling. VED nogen, hvilket naturligt "stof", der kan holde kræet på afstand?
Skrevet af: Tom Andersen, 23. januar 2012 kl. 19.52
Vand - eller rettere mangel på vand. Som andre allerede har nævnt skyldes tilstedeværelsen af sølvkræ en for høj fugtighed.
Luft ud eller find årsagen til den høje luftfugtighed...
Hvis udluftning er for krævende og du insisterer på en (naturlig eller ej) "nem" gift, tror jeg, at du skal have fat i nogle professionelle skadedyrsbekæmpere.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Søllvkræ