Skrevet af: Kasper Nylander, 9. januar 2012 kl. 21.13
Kan læse på siden at skimmelen kommer fra luften, hvis ikke fra knoldene. Ved man hvordan om det er i alt slags vejr de kommer med vinden eller er det bare når temperaturen er over 4 grader? Og i hvilke højder de kommer?
Tænker lidt om skimmelsporene kan trække igennem fiberdug? Ved godt det måske øger temperaturen, men det er noget man kan gøre noget ved.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 10. januar 2012 kl. 16.40
Jeg købte for 2 år siden en kartoffel i Tyskland, der hedder Sarpo Mira. Den er indtil videre skimmelresistent og det selv om den står mellem 40 andre sorter, der ikke er. Med den er du fri for alle de andre bekymringer.
Skrevet af: Kasper Nylander, 10. januar 2012 kl. 18.14
Er den både "resistent" på bladene og på knoldene? Kan den få økologisk og i danmark??
Mit eneste problem bliver at jeg gerne vil have kartofler så tidligt som muligt.
Skrevet af: Kasper Nylander, 10. januar 2012 kl. 18.18
Har lige læst om den.. den ser til gengæld ud til at være modtagelig for næsten alle andre sygdomme, hvad er din erfaring med det, dyrker du dem økologisk?
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 10. januar 2012 kl. 18.31
Jeg dyrker den så nær man kan komme økologisk, som det er muligt, når man er nødt til at bruge Round Up, for at holde ukrudtet nede. Jeg har ikke set noget til sygdomme i sorten.
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. januar 2012 kl. 20.42
"Næsten økologisk" - er det det samme som "næsten jomfru"?
Skrevet af: Kasper Nylander, 10. januar 2012 kl. 22.02
Ja det tror jeg det er.. :-).. Dyrker desværre helt økologisk, så ved ikke om den er stærk nok, med hensyn til andre sygdomme. Men du ved ikke hvor man kan købe den i Danmark og evt. økologisk?
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 11. januar 2012 kl. 7.43
Til Anja
Er det ikke bedre at sige tingene rent ud end lade sig registrere med det røde Ø-mærke og så snyde i smug?
Til Kasper
Jeg har en sæk økologiske Sapo Mira med hjem fra Tyskland den 21. april og der er lidt i overskud, men prisen er ret høj, så vidt jeg husker godt 6€ pr. kg.
Skrevet af: Kasper Nylander, 11. januar 2012 kl. 10.53
Ja det er måske lige i overkanten.. havde fint med Kartofler fra sorten Sava sidst, ville bare gerne have en længere sæson i år derfor jeg tænkte man kunne lave et værn, men aner ikke om det er godt nok. Prøver nok med Raja sorten også i år og så må vi se om de klare sig bedre.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Forbygning af kartoffelskimmel