Forum

Industriel Hamp – Cannabis industrialis

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 8. januar 2012 kl. 13.10

I krigen mod bladlus har jeg erfaret at hamp planter efter sigende skulle være særdeles effektive, men da dette jo er ulovligt at dyrke er det jo ikke en mulighed, og så dog alligevel eller....???

Jeg faldt i min søgen over Cannabis industrialis - Industriel Hamp som indeholder >0,2% THC og er uegnet som rusmiddel. Det anvendes til reb og biobrændsel.

Er der nogen af jer kloge folk herinde der ved om
1: man må dyrke den
2: hvor man kan få frø af den (som er 100% C. industrialis)

3: har det den samme virkning som THC holdig cannabis?

Jeg ville enormt gerne prøve det, da bladlusene er min fjende nummer 1

Hilsen
Bjarne
www.barney.dk

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel T., 8. januar 2012 kl. 14.21

Hej Bjarne

Du skal have tilladelse fra Lægemiddelstyrelsen, vejledning og ansøgning finder du her:

1.naturerhverv.fvm.dk/hamp.aspx?ID=2820

Her burde du også kunne finde vejledning til hvor du skal købe frø.

Om det har samme virkning på skadedyr skal jeg ikke kunne sige, men den store forskel er ihvertfald at de frø som bliver dyrket lovligt har et meget lavt indhold af cannabinoider så du ikke kan bruge det til noget ulovligt.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Salina Bruun, 9. januar 2012 kl. 6.50

nu har jeg ikke den vilde forstand på denne her, men...

Da jeg havde mine papegøjer smed jeg altid deres "brugte" frø ud til de vilde fugle, deri voksede noget der mindede om hamp, om det var den ved jeg ikke helt (den ene eller anden type) men der kom da intet andet der hvor et par stykker havde spiret.

Om dette er til nogen form for hjælp ved jeg ikke men håber da

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 9. januar 2012 kl. 19.17

Tak for svarene :)

jeg vil prøve at snakke med lægemiddelstyrelsen, måske de ved mere om det...

Jeg har jo ikkelyst til at komme galt afsted, men kunne det nu holde bladlusene væk ville det jo være lækkert :)

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel T., 10. januar 2012 kl. 22.00

Mange fugle foder blandinger er der hampefrø i, og det er sorter uden nævneværdig THC indhold i. Det er formentlig præcis de samme frø man skal betale meget mere for, når det skal foregå helt korrekt og igennem de rette distributøre ifølge lægemiddelstyrelsen.

Du skal bare være opmærksom på at spindemider kan være et problem i cannabis.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Seedlab Seedbank, 3. marts 2014 kl. 2.15

Slettet af administrator 3. marts 2014 kl. 11.16.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. marts 2014 kl. 6.48

Rapporteret til redaktionen - det står ret tydeligt i forumbeskrivelsen, at man ikke må reklamere i trådene...

7 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Seedlab Seedbank, 5. marts 2014 kl. 5.21

Slettet af administrator 5. marts 2014 kl. 13.08.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Tom Andersen, 5. marts 2014 kl. 6.23

Slettet af administrator 5. marts 2014 kl. 13.08.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. marts 2014 kl. 18.32

Man skal indhente tilladelse til dyrkning af hamp hos plantedirektoratet og hos politiet. Desuden skal man have en aftager af ens produktion, eksempelvis frø, eller stænger. De beregninger som der er blevet udarbejdet viser at der ikke skal være mere end 50 km fra mark til aftager for det er rentabel .
Det land som producer mest hamp indenfor EU er Frankrig, herefter følger Holland . Det siges at man får et stort eu tilskud ad,af dyrke hamp. Dobbelt så stort som når der dyrkes raps. Problemet er at der ingen aftager er til produkterne herhjemme .

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janni Sativa, 14. april 2016 kl. 20.07

Du kan finde den type cannabisfrø uden THC her:
www.skunk-froe.dk/-autoblomst-skunkfro/583-10-stk-gratis-medicinske-hampfrofin-314-finola-kan-lovligt-dyrkes-i-danmark.html

Ansøgning om tilladelse kan du også finde der, det foregår på virk.dk.

Men mon ikke det blkiver lidt op ad bakke at ansøge om dyrkningstilladelse ;)

Nyt svar til emnet »Industriel Hamp – Cannabis industrialis«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Industriel Hamp – Cannabis industrialis

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider