Skrevet af: Hans Christian Studsgaard, 20. november 2011 kl. 12.06
jeg har 2 plæner med 25m afstand
den ene er ny, rullegræs, den anden 40 år gammel
pludselig kommer der små pop-up jord som ved muldvarpeskud, men kun 3-5 cm høje, og 5 cm i diameter
er der nogen der kan fortælle, hvad det er ?
Skrevet af: Henry G., 20. november 2011 kl. 22.58
Hej H.C.S. jeg tror det er regnormene der laver de små toppe, vær du glad for dem, det betyder at jorden er god at leve i for dine små "husdyr" i en tør periode kan disse små forhøjninger jævnes med en omvendt rive. Hilsen Henry G.
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 24. november 2011 kl. 10.07
Hej H.C.
Det kan også være myrer, men det er ikke lige sæson for dem længere.
Regnorme vil typisk lave nogle meget tynde pølser af jorden, mens myrer bedre kan sandet jord og vil lave mere pyramideformede toppe.
Held og lykke med de nye beboere.
Vh
Anders
Skrevet af: Eivin Knidsen, 24. november 2011 kl. 18.16
Kære Hans, vil det være dig muligt at vise os et billede af benævnte jordetoppe? Da det jo da derved maatte være os andre nemmere at afgive vor bud paa dit spørgsmaal.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Henry G., 24. november 2011 kl. 20.54
Hej A.K.R. Skovmyrer laver "bunker", men i en anden størrelsesorden end havemyrer. Alm. myrer man har i haven laver ingen tuer, men slæber sandkornene længere væk fra hullet, på et større område, på flisearealer tit op til 1 m3
Hilsen H.G.
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 25. november 2011 kl. 17.44
Kære Henry.
Jeg er ret velbevandret i de forskellige myrearter, men dem i min have, som ikke er skovmyrer men røde myrer, laver små tuer der er ca. 2-3 cm i højden - ikke som skovmyrerne gør i skoven.
Vh
Anders
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Plænen