Skrevet af: Dina S., 7. august 2011 kl. 13.54
Jeg har en stor potte med to skønne roser i -men nu lader det til at nogen myrer synes de skal have en myretue op ad stammen... og jeg kunne måske forstå det hvis der også var bladlus, men det synes jeg ikke det lader til. Der er mange steder jeg kan finde svar på, hvad man gør for at behandle imod bladlus, men hvad gør man imod myrer?
Der er flere af bladene som har små huller -er det myrene der gør det?
Skrevet af: Lise Uhrup Jensen, 18. august 2011 kl. 1.37
Hej Dina ! Jeg er helt ny på denne hjemmeside og har fundet frem til den, ja, fordi jeg har et problem med roser og myrer. Generelt synes jeg, at myrer skal havelov til at være i haven, men jeg blev sgu sur, da først en dyr udplantet rose mistede alle sine blade og jeg opdagede, at en myrerne nærmest havde undermineret den. Og så kom turen til den næste rose... jeg er imod gift og har læst diverse indlæg omkring myrer på denne hjemmeside, men ikke noget om myrer og roser. Hvad gør man, hvis man vil undgå at bruge gift ?
Skrevet af: Dina S., 18. august 2011 kl. 8.56
Tja Lise -Jeg kan nok ikke være til stor gavn. Som du ser har det ikke regnet ind med gode forslag, så det er åbenbart ikke noget der er mange gode råd til. Bladlus kan man jo skylle væk hvis man er MEGET TÅLMODIG og VEDHOLDENDE og derved undgå brug af gift, men myrerne lever jo i jorden.
Jeg tror faktisk at mine er forduftet igen da jeg blev ved med at irritere dem og da roser gerne vil have rigeligt med vand undrer det mig også hvis det skulle være fordelagtigt at bo der, hvis der ingen bladlus er...
For nylig besøgte jeg en kær ven -Han er i 60'erne og er en stor haveentuisiast med solid erfaring. Jeg spurgte ham til myreproblemet og han var ikke stolt af at erkende at han kun så gift som udvej. Han havde længe forsøgt sig med at skylle mod utøj, men som han sagde "det er altså ikke myrerne der skal have glæde af mine roser -det vil jeg selv". Han anbefalede denne behandling imod myrer:
"Baythion D mod Myrer". Det skal blandes op inden brug og han havde haft sin i mindst et par år. (Silvan)
Han var også bekendt med noget som hedder et eller andet 3 i én -også fra Silvan. Det er vist allerede blandet og klar til brug -derfor dyrere i brug.
Så altså -hvis myrerne kommer igen, så tror jeg altså jeg vælger den løsning. Nu skal man også huske at gift jo ikke bare er gift. Det er jo altid godkendt til brug, men det er netop haveejere som ikke forstår at blande det op korrekt eller som overdriver brugen der gør det rigtig skidt. Landmænd skal tage en hel uddannelse og ved hvor giftigt det er når det er ublandet -Mange haveejere køber bare ind og bruger det i rå mængder -Dét er virkelig noget skidt.
Skrevet af: Lise Uhrup Jensen, 18. august 2011 kl. 22.20
Hej Dina !
Tak for dit svar ! Ja, jeg har også selv hældt noget gift ned i den pågældende rose, men må indrømme, at jeg var meget lidt glad for det. Gift er gift, og det kostede 100 kr. Fandt senere ud af, at den flotte rose, som var en foræring kostede 150 kr., så ville nok have foretrukket bare at købe en ny rose. Jeg er helt ny på denne side og har læst over 100 indlæg omkring myrer, og det er jo en større videnskab, men hælder mest til det med at vi må leve med de dyr, der er i vores have, og da de åbenbart gerne vil spise mine roser i forhaven,- tror faktisk det er fordi der et stengærde, og sådan noget kan de jo godt lide, - så vil jeg bare plante noget andet end roser der. I første omgang vil jeg skære dem ned i foråret og se, om de kan komme igen. Har roser andre steder, uden myre-problemer.
Bedste hilsner,
Lise
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Myrer og roser?!