Skrevet af: Delenn Gadgaard Ribes, 21. juli 2011 kl. 17.56
Jeg faldt over noget der hedder Neem olie, som skulle være en ikke-giftig måde at afskrække skadedyr som lus mm på. Men jeg kan ikke se om der er mange erfaringer med det herinde. Nogen der har prøvet det med succes?
Skrevet af: Bjarne Højlund, 24. oktober 2011 kl. 14.07
Hejsa!
Prøv at kigge på www.chilifan.dk, der kører en tråd i forum omkring dette !
Hilsen
Bjarne
www.barney.dk
Skrevet af: Søren Duun, 22. november 2024 kl. 21.20
Hej alle.
Er der nogle, der har erfaring med neemolie imod skadedyr?.
Jeg selv skal prøve at bekæmpe skjoldlus på laurbærblade med det...
Jeg undre mig over at der på middeldatabasen står at midler med neemolie kræver sprøjtecertifikat, men at du kan købe neemolie rundt omkring og hvor det anvendes til forskellige formål .
I forbindelse med bekæmpelse af skadedyr er der en tilbageholdenhed på 4 dage før at der må høstes .
Skrevet af: Jakob B., 23. november 2024 kl. 15.07
Hvis vi havde et underforum til skærmydsler, så burde dette emne nok flyttes dertil. ;-)
Her vil jeg undlade at rulle mig ud, men forstår jeg det rigtigt, så mener jeg faktisk slet ikke, at emnet passer til dette forums koncept:
www.havenyt.dk/forum/
----------
1) Alle indlæg skal være haverelaterede og faglige og må ikke opfordre til at bruge sprøjtemidler eller andet, som kan skade mennesker, dyreliv og miljø.
----------
Skrevet af: Søren Duun, 23. november 2024 kl. 16.10
Hej Jacob.
Neemolie er godkendt til økologisk havebrug og bruges bl.a til hårshampoo og cremer, så jeg forstår ikke dit opråb.
Der findes et Neem olie produkt, der hedder Neem azal, men som kræver sprøjtecertifikat. Det er hellere ikke lige st købe herhjemme for os dødelige. Men jeg har ikke mine betænkeligheder ved at bruge det.
Spørgsmålet er bare om det virker på skjoldlus .?
Skrevet af: Jakob B., 23. november 2024 kl. 18.45
Søren Duun
Jeg råber såmænd ikke op. Jeg afprøver blot regel 1 :-)
Min personlige mening er egentlig meget ligetil.
Det er godt, at vi har miljømyndighederne til at afgøre, hvor skadelige sprøjtemidler er.
Men de har alt for ofte taget fejl, og i dette forum mener jeg derfor ikke, at det hører til.
Andre må grine og ryste på hovedet og gøre, hvad de vil, men jeg mener, at vi her meget konsekvent skal søge andre og mere sikre veje.
Kan du ikke fjerne miderne med vand, en pincet eller en børste.?
Eller måske kaste din kærlighed på en anden plante, som trives bedre i dit lokale økosystem.?
Det vil i mine øjne skabe en langt bedre og mere udviklende økologisk diskussion end at diskutere kemikalier fra en butik.
Hvis du vil vide noget om det kemikalieprodukt, som du har købt, så synes jeg, at skal spørge i den butik, hvor du køber sådan noget.
Og siger de, at det er aldeles harmløst, så bed om en underskrift, så du senere kan rejse et erstatningskrav, hvis det viser sig, at de tog fejl. :-)
Skrevet af: Søren Duun, 23. november 2024 kl. 20.13
Hej Jakob .
Det var godt nok store ord du lige kom med der, men jeg kan godt følge dig lidt af vejen. Problemet er at mange midler bliver slået stort op mht deres virkninger.
Herinde har vi diskuteret vegano, som var et sprøjtemiddel bestående af bl.a udtræk af hvidløg og chili og så havde , når det virkede, en virkning som svarede til rounp up, men selv om dette lød harmløs blev strengt forbudt at benytte fremover . I øvrigt er alle midler med hvidløg forbudt i følge Miljøstyrelsen .
Vi har også diskuteret pelargonsyre, som er en sæbe, der kan svide ukrudt, og som stadig sælges . Vi har diskuteret brugen af permetrin som man benytter til at slå hvepse ihjel med . Samme stof indgår des uden også i cremer imod fnat, men modsat Neem olie slår permethrin koldblodet dyr ihjel . Permethrin er også godkendt til økologisk produktion og brugese i mange gartnerier.
Det er bare nogle eksempler som jeg lige kan komme i tanke om og som jeg syntes er vigtigt at få belyst sin farlighed, hvis det da er så slemt .
Men jeg kan ikke lade værd med at tænke på hvorfor du ikke starter en diskussions gruppe op på facebook, hvor du kan lade dem , der vil gå til yderlighederne med disse emner, når nu du ikke har samme opbakning på Havenyt.
Vi havde for nogle år tilbage en Anja Egeriis, der valgte at smække med døren herinde, da hun ikke fik de emner, der var omkring økologi og have brug ordenligt belyst og gennem diskuterede , hvilket man af gode grunde ikke kan bebrejde nogle da vi jo er vidt forskellige mennesker med hver sin baggrund . Men da hun søgte videre på facebook fik samme problemer da folk ville diskutere alle andre emner, der ikke passede hende, at hun nedlagde gruppen efter nogle måneder. Men det er ikke sikkert at du vil opnå det samme....Så Prøv det .
Skrevet af: Søren Duun, 23. november 2024 kl. 20.23
Ps .
Det er meget vanskelig at gennemskue hvor præcist du har neemolie, da der står vidt og bredt om de mange anvendelsesmuligheder. Nogle steder står der at det har en hormonel virkning overfor skadedyr, andre at det ikke må indtages og det er selvom du åbenbart kan vaske hår i det eller smøre dig ind i det . Nogle steder hævdes det også at man har brugt det i Indien i mange år, hvilket ikke siger noget om, om det er skadeligt .
Skrevet af: Jakob B., 23. november 2024 kl. 23.21
Søren Duun
Jeg har ikke noget imod, at der bliver diskuteret kemiske gifte til haven.
Jeg mener blot af hensyn til alle, at det hører bedst hjemme i et underforum til skærmydsler, hvor emnerne ikke optræder på aktivlisten.
Som jeg ser det, er vi der allerede, når du vil sende mig til Facebook.
Nu har du jo nok en særlig status, hvor du taler på hele foreningens vegne, så jeg må bare smække hælene sammen og trække mig.
Men havde vi været på lige fod, så ville jeg med al respekt mene, at det var dig, der burde gå til et andet forum med dine pesticider og andre sprøjtegifte.
Der kunne du være i fred for sådan nogen som mig, der mener, at du karambolerer med regel 1 for dette forum.
Hvorfor er det så vigtigt for dig at kunne diskutere kemikalier og sprøjtegifte i dette forum.?
Skrevet af: Søren Duun, i går kl. 10.30
Hej Jakob.
Jeg har ikke en særlig status herinde, men det er vigtigt at diskutere emner som disse da folk skal vide hvad de har med at gøre. Du skal huske på at jeg ikke på noget tidspunkt har anbefalet brugen af det, men har spurgt til andres erfaringer og så længe at det er godkendt til økologisk dyrkning bør det kunne diskuteres herinde. Det er så min mening.
At du så mener noget andet står dig jo frit for.
Men nogen tyder på at der er ingen ,der kender til brugen af det og så er det vel hellere ikke et problem
Skrevet af: Jakob B., i går kl. 11.34
Søren Duun
Jeg vil bare virkelig gerne have dig med på vognen, og derfor går jeg til dig.
Jeg mener ikke, at vi skal diskutere sprøjtemidler og slet ikke instruere i brugen af dem. Og når det alligevel sker, så skal det skabe "ballade".
Jeg prøver at sætte det lidt på spidsen og sammenligner med lovlige springknive.
Kan du forestille dig et fredeligt våbenfrit forum, hvor man vil tillade, at der bliver diskuteret og instrueret i brugen af springknive, fordi det er vigtig, at dem, der ejer en skal kunne bruge den rigtigt. - Nej vel.
Det ville være en slet skjult legitimering/anbefaling.
Den ville heller ikke blive gangbar, fordi det kun er et fåtal, der ejer en springkniv.
Det samme med sprøjtemidler. Når nogen spørger om sprøjtning og får venlige svar, så vil de sige til naboen, der rynker på næsen:
"Jeg har spurgt i det økologiske forum Havenyt, og de havde ikke noget ondt at sige om det. Og det er godkendt til økologisk brug, så der er ikke noget at komme efter.!"
Men læser du dit eget svar 6 , så fremgår det jo tydeligt, at det langt fra er sikkert, at det forholder sig sådan.
Det ved du bedre end mange andre, og derfor vil du kunne blive en stor hjælp til at kyse disse uvaner, så Havenyt i fremtiden undgår at blive medansvarlig for ulykkerne.
Det er muligt, at de professionelle, som du nok tilhører, ikke kan undvære visse midler. Men det er ikke ensbetydende med, at det må eller bør udbredes til forum.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Neem olie