Forum

Giver snart op mod myrer i drivhs!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 17. juli 2011 kl. 19.21

Jeg ved snart ikkemine levende råd! Jeg har købt nyt hus med tilhørende have - denne er endevendt, kultiveret, sået nyt græs mv.
Jeg har myrer overalt.. simpelthen overalt!

Specielt i mit drivhus og jeg aner snart ikke længere hvad jeg skal gøre. Der er fuldtændig levende på jorden, fliserne og planterne derinde, der er også rigtig mange dronninger (store myrer med vinger)

Jeg har brugt noget fra Borup - der skulle blandes op med vand og lugter meget giftigt.. jeg har prøvet med trinol og noget andet til at vande ud. Efter kun få dage er de tilbage... Jeg har nu forsøgt at vande dem ud - jorden under planterne er helt "hult" og jeg kan vande deri 3-4 min.før vandet "flyder over" og ud på jorden.

Har netop gjort det igen og myrerne vrimler frem fra sokkel, jord mv. Og nu så jeg hvordan pupper/æg bare vælter frem - se billede!

Jeg har nu vandet i 30 min med en kraftig stråle og æggene væltede bare frem.. Dem har jeg nu fjernet sammen med en del jord og dronninger og kommet i en pose, lukket den og smidt den i skaldespanden.

Men hvad gør jeg - de fortsætter jo bare med at lægge æg og chikanere. Jeg er ikke så pjattet med at vande i jorden eftersom mine agurker vokser direkte deri!!

Hjælp til en snart opgivende myrer bekæmper!

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 17. juli 2011 kl. 20.23

Jeg har når jeg har fundet sådanne ting (æg) puttet lidt benzin over det og brændt det.
Jeg er igang med et ekperiment pt hvor jeg ligger floremelis og kartoffelmel ud til myrene. Det skulle de blive så glade for at de spiser sig ihjel. Og så tager de det også med ned i boet.
Om det virker ved jeg ikke. Det er lige dele af hvert, kan du putte bagepulver i også skulle det være endu bedre.
Men brænd de æg du finder, så kommer der da hvertfald ikke flere myre af de æg...

Mvh Jens

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 17. juli 2011 kl. 23.44

Hej Lise

Det bedste du kan gøre er at vande grundig hver dag i en periode, så forsvinder der på et tidspunkt.

Jeg har også haft mange i drivhuset i sommer. På et tidspunkt var min potte med citronbasilikum så invaderet, at jorden faldt sammen til halv mængde, når jeg gennemvandede den. Den blev flyttet ud og jeg vandede på stedet hver dag i store mængder i en god uges tid. Nu er de flyttet.

Følg din gode fornemmelse - det er ingen god ide at vande kemikalier ud i sin havejord.

Hilsen Karna

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 18. juli 2011 kl. 9.29

Tak for svar :-)

Jeg var på nippet til et hysterisk anfald i går og synes ligesom jeg havde myrer overalt - selv i håret!

Jeg valgte at ty til Trinol'en men ikke på jorden men ved hullerne i soklen hvor bæsterne også kommer ind.

Hvordan med kogende vand? Jeg har hørt det kan virke men er bange for at skolde agurkernes rødder...

Nu har jeg jo fjernet de fleste æg og her til morgen var "der ro" derude... Overvejer fortsat at ty til andre metoder... for det er virkelig ulækkert :-/

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Andersen, 18. juli 2011 kl. 14.27

når du har drivhus, kunne det være en god ide at holde vagtler.Høns er ligeledes gode hjælpere i haven.
Man kan samle mange myreæg ved lokke myrene til at bo tørt under et låg eller en balje.Man strør sukker på jorden, hvor de skal bo og stødt kanel der hvor de ikke må bo.
Når de har etableret sig det nye sted er de lette at fjerne
med kost og fejebakke, da de nu er over jordoverfladen.
Kyllinger elsker myreæg

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 18. juli 2011 kl. 16.41

Hej Lise

Du skal ikke bruge kogende vand i drivhuset, hvor der er planterødder i jorden.

Myrer inde i huset giver alle myrekryb og tendens til hysteri. Hvis du vil undgå myrer indenfor, er det vigtigt at få stoppet evt. revner, som de kommer ind i gennem. Og så er det vigtigt at gøre rent hele tiden der, hvor de kravler. De efterlader nemlig duftspor fra madkilder og ud til de andre myrer, så de har en skiltning til de gode sager.

Myrer uden for kan du lige så godt vænne dig til. Jeg har lige fjernet en vissen spidskål - de havde lavet et myrebo under den, så jorden blev så løs, at den ikke havde fået vand nok. Og under mine afdækninger med fiberdug over gulerødder elsker de at bo. Her var et 30 cm højt bo, hvor gulerødderne voksede midt i. Sjovt nok, så var gulerødderne store og fine.

Myrer det er der, og derfor er du nødt til at finde nogle brugbare strategier imod dem. Karen Andersen kommer med en række af de bedste ovenfor. Metoden ovenfor med at få dem til at etablere boet ovenover jorden virker fremragende. Den er gratis og nok mere effektiv end kemikalier.

Med venlig hilsen
Karna

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Mølledal, 18. juli 2011 kl. 17.51

jeg har peøvet med kanel det virker

Nyt svar til emnet »Giver snart op mod myrer i drivhs!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Giver snart op mod myrer i drivhs!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider