Forum

Frustration over mine squash på friland

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: AM U., 14. juli 2011 kl. 21.43

Hej alle

Jeg har plantet squash på friland. Det er sandjord jeg har i min have, men der hvor planterne er sat.

Har jeg først gravet et hul og dernæst lavet en blanding af lerjord (fra mine forældres have), kompost (fra genbrugsstationen) og næringsberiget spaghnum + vand og det har jeg så puttet i hullet sammen med planten..

Det gik fint i starten med planterne. Men da det blev høj solskinsvejr og høje varmegrader i luften - fik squashene hvide plamager på bladene og frugterne tørrede ind. Det læste jeg om - at det var vandmangel..

Jeg forsøgte mig med at vande dem, klippede dog ikke de angrebne blade af.

Nu er der masser af vand ved planterne - i form af skybrud og masser af vand - uden at jeg vander :0)

Frugterne kan godt vokse - men så begynderne de i sspidsen at blive gule :0( Jeg forstår ikke de squash- planter ?! Hjælp mig - jeg har virkelig brug for hjælp.

Min nabo har højbed og nogle enormt smukke og vel-voksende på planter med masser af frugter.. Hmmm de står i halvskygge fra huset.. Har det mon noget med jorden de har plantet i ..
Har I nogle erfaringer jeg kan trække på ????

mange venlige tanker til jer alle
mvh Ann-Mari

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. juli 2011 kl. 17.05

Hej Ann-Mari U

Du er på rette spor med forklaringen på, at dine squash-planter ikke trives som de gerne skulle :-)

Squash-planter trives bedst i dybmuldet jord med et godt jorddække af havekompost, eventuelt tilsat lidt dyregødning (hønse- eller duemøg).

Og da du jo har sandjord som udgangspunkt er det helt rigtig som du har gjort at søge at forbedre forholdene.
Desværre er kompost fra genbrugsstationen ofte "skævt" sammensat, hvad angår de tre vigtigste plantenæringsstoffer kalium, fosfor og kvælstof.
Og desværre (for squashplanterne) gør næringsberiget sphagnum jorden mere sur, end det er godt for lige netop denne plantegruppe.

Hvis du gerne vil have samme fine resultat som din nabo er det måske muligt at du bytter dig til en spandfuld havekompost ? Og ved samme lejlighed måske får hans bedste dyrkningstip ?

Og så kan du jo starte med helt nye planter - det skulle nok være muligt at skaffe frø endnu, selv om frøsæsonen i mange plantecentre stopper til midsommer.

Hvis du vælger et solrigt sted, planter i sandjorden og bruger havekompost + en håndfuld hønse- eller duemøg (eller pilleret kyllingegødning) som jorddække vil du - sammen med dine vandingserfaringer - nok få et bedre resultat....

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Frustration over mine squash på friland«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Frustration over mine squash på friland

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider