Skrevet af: Dorthe Skipper, 13. juli 2011 kl. 11.08
Hejsa!
Mine 2 hindbærbuske som vi plantede i efteråret, har hullede blade, ja nogle er nærmest gnavet til et "spindelvæv". Bærene fejler umiddelbart ikke noget og vi har kigget efter skadedyr. Mens planterne var helt små (ca 30-40 cm) så vi det første hullede blad og min mand fandt en lille larve (lys ca. 1 cm) men kan ikke finde nogen nu. Planterne er sat sammen med 2 blåbær og 1 figne og 1 brombær i et bed langs hele gavlen på vores hus. de er sat i den alm. havejord med vandningsrør, dækket med fibertex og skærver på toppen. Hvad gør vi for det ikke breder sig og evt. alle vore hindbær går til og det evt. breder sig til de andre planter?
Hilsen
Dorthe
Skrevet af: Anja Egeriis, 13. juli 2011 kl. 18.11
Jeg ved ikke, hvad der har spist jeres hindbærblade, men som regel klarer planterne sig alligevel, selv om der bliver gumlet lidt i dem... Der vil altid ske lidt rundt omkring i haven, uden at det har den store betydning.
Men dækning med fibertex er nok ikke det bedste i et hindbærbed, hvor de nye skud jo skal have mulighed for at komme op. Hvor store huller har I lavet til hindbærrene? Det samme gælder i øvrigt brombærplanterne.
Skrevet af: Dorthe Skipper, 14. juli 2011 kl. 8.25
Hejsa!
Vi har lavet et snit/kryds på ca. 10 cm, vi har nok ikke tænkt så meget på nye skud, men mere, at vi kunne tilfører rigligt med vand til bunden af planten via vandningsrør, og at bedet så pænt ud. Det er jo ikke en dicideret "nyttebed" men et gammelt staude bed langs vores gavl, som vi simpelthen ikke kunne holde rent. I stedet for at sætte evt. små mandeltræer el.a. satte vi frugtbuske som vi og vores barnebarn kunne få fornøjelse af, at gå og nippe af.
Hilsen
Dorthe
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hindbærbusk med hullede blade