Skrevet af: Preben Nielsen, 3. juli 2011 kl. 8.30
Vi har lavet nogle dejlige højbede, hvor vi bla har jordbær.
Nu har vi fået en masse snegle (uden hus) i vores jordbærbed. Dette havde vi ikke inden vi fik højbedene.
Mellem planterne har vi i år lagt halm.
Mit spørgsmål er nu:
Hvordan kommer jeg af med alle sneglene i bedene.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 3. juli 2011 kl. 9.02
Prøv at grave øl.fælder ned mellem planterne. Pas på halmen ikke falder fælden, så de kan kravle op igen.
Kan laves af overskåret plastikflaske,konservesdåse,syltetøjsglas eller hvad man nu har.
Virker bedst i skygge.
Anne Marie
Skrevet af: Karna Maj, 3. juli 2011 kl. 9.28
Det har ikke noget med højbede eller ikke højbede at gøre. Antallet af snegle i vore haver varierer fra år til år.
Snegle elsker jordbær, og derfor vil de søge til et jordbærbed. Fuglene æder masser af snegle, men når vi dækker jorden med et tykt lag halm og/eller net over jordbærrene, så kan de ikke gå på sneglejagt. Efter høst kan du overveje at fjerne halmen, inden du gøder jordbærplanterne. En del af sneglene vil følge med halmen - og du kan samle dem ind, som bliver synlige ovenpå jorden, når du fjerner halmen. Senere kommer fuglene og overtager arbejdet.
Det er ikke halmen, som har givet snegleproblemet. Normalt kan man godt have halm i jordbærbedet uden at få snegleproblemer.
I øvrigt kan det være en god ide med ølfælder som beskrevet ovenfor i et jordbærbed. Især lige inden jordbærrene modner, så man får fjernet sneglene på forhånd.
Med venlig hilsen
Karna
Skrevet af: Lene Skelmose, 3. juli 2011 kl. 9.48
Jeg har i et par år fået jordbærrene ødelag af snegle. Når bærrene bliver skyllet, går de delvis i opløsning og de er uspiselige. Efter at have opsat sneglehegn med specialkant er problemet reduceret, men ikke helt væk. Dels har der nok være snegleæg i jorden, dels lykkes det alligevel nogle snegle at finde vej. Jeg har i år jævnligt strøet ferramol i bedet og nu har vi endelig vores bær i fred ( næsten - mus, mosegrise og myrer tager deres del, men det er til at leve med).
Skrevet af: Johan Præst, 3. juli 2011 kl. 12.50
En tudse eller to kan da rigtignok også hjælpe på de. De skulle nemlig spise sneglene.
Kærlig hilsen Johan Præst.
Skrevet af: Lene Skelmose, 3. juli 2011 kl. 14.29
Frøerne og tudserne er her fulgt i kølvandet på sneglenes fremmarch. Har et par baljer med flade sten, lagt så tudserne kan gemme sig. Hunden får et chok hver gang, den drikker af baljen og får en stor tudse i hovedet - det er dejligt når naturen flytter ind i haven, selvom det betyder, at man må beskytte/reservere nogle afgrøder til sig selv.
Jeg er heller ikke helt sikker på at Ferramol er så uskadeligt som det siges. Har fundet en død mus liggende ovenpå et sildelåg med Ferramolen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Snegle/jordbær