Forum

Larver i mine solbær

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Stine H., 26. juni 2011 kl. 19.24

Vores 2 år gamle solbærbusk har mange fine bær i år, men flere er gået til. De skrumper ind og bliver mørke og har lidt spind siddende omkring sig.

Når jeg ser nøje efter kan jeg se, at der er hul i bærrene og i dag sad der en lille ca. halv cm. lang grøn larve på et af de bær jeg fjernede.

Jeg vil gerne undgå at sprøjte, hvis skadedyret ikke forvolder for megen skade. Bare der er lidt bær til os også.

Er der nogle der ved, hvad det er for nogle larver, vi har fået besøg af og om de gør skade på planten?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Grenbabber Johnson, 27. juni 2011 kl. 0.19

Slettet af administrator 27. juni 2011 kl. 23.12.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Wildbush Johnson, 27. juni 2011 kl. 0.20

Slettet af administrator 27. juni 2011 kl. 23.13.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 4. juli 2011 kl. 15.51

Gad vide om du har fået svar på spørgsmålet om solbær laver?

Du kan slå op under skade og plantesygdomme her på siden og under solbær... Om se om din larve findes der...

Larve angreb har det med at variere fra år til år efter antal fugle (der æder larverne) og efter hvordan vejret fremmer og modvirker dyrene. Så jeg ville fjerne de larver jeg kunne og så se tiden an til næste år... måske ser i dem aldrig igen.

Når I plukker kan I plukke de "larve befængte" frugter i en anden spand og mase /fjerne dem (så overvinterer de ikke hos jer og bliver til mange flere næste år - om uheldet er ude)

Og så ville jeg sætte spurve kasser op. Jeg har i år haft stor fornøjelse af at følge hvordan skovspurvene har støvsuget mit æbletræ for larver ved at kravle rund på grene og kviste... Et dejligt syn af flere årsager...

Skovspurve og gråspurve ruger gerne i kolonier, så deres kasser må gerne sidde tæt sammen. Nogen kasser er endda lavet som rækkehuse og kan rumme optil 3-4 par spurve --- og så siger jeg bare "stakkels" laver - for3-4 kuld spurve unger er sultne...

God held med det

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine H., 10. juli 2011 kl. 21.27

Tak for svaret.

Jeg har ikke set mange larver i solbærrene siden jeg skrev her. Tilgængæld har jeg nu masser af fine solbær. Så hvad end det har været for nogle små grønne væsener, så har de da ikke taget det hele. Nu skal jeg bare finde ud af, hvad jeg skal bruge solbærrene til.

Nyt svar til emnet »Larver i mine solbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Larver i mine solbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider