Forum

Angrebet moreltræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Simone Sørensen, 18. juni 2011 kl. 21.07

Især mit ene ud af to moreltræer er stærkt angrebet af skadedyr i år. Bladene startede med at blive hullede, og de er nu på det nærmeste sammenrullede og afsvedne at se på - især dem i spidsen af grenene. Jeg kan se en del sorte bladlus, men mon kun disse er skyld i ravagen? Jeg har desuden observeret en hel del brumbasser omkring de afsvedne blade. Især det ene træ ser meget forkomment ud pt., og mit blommetræ ved siden af er også begyndt at få huller i bladene.
Er der nogen der ved hvad jeg kan gøre, hvad det er og om det er potentielt skadeligt for mine træer?

Jeg vedhæfter billede for yderligere at illustrere mit (træernes) problem.

På forhånd tak.

Simone Sørensen

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. juni 2011 kl. 21.20

Dit tilfælde se godt nok slemt ud. Når kirsebærbladene er foldet ud om foråret ses ofte i spidserne krøllede blade. På undersiden af bladene kan ses en mængde sorte lus. Senere på sommeren kan stærkt angrebne blade blive brune og falde af så det ligner tidligt løvfald.
Det er en masse lus der sidder på undersiden og suger saften ud af bladene. De overvintre som æg på frugtbærende kirsebær. Hold øje med de unge træers blade, da kraftige angreb kan betyde en svækkelse af hele træet. Hos ældre træer er lusene ikke noget problem. De blomstrende japanske kirsebær angribes sjældent.
Bekæmpelse kan forgå ved at spule lusene af bladene på træerne med en kraftig stråle fra en vandslange. Angrebne skudspidser kan klippes af. Der kan sprøjtes med insektsæbe flere gange men bekæmpelsen kan være vanskelig, da lusene sidder godt beskyttede på undersiden af de krøllede blade. Jeg har i år også store mængder af sorte bladlus på mit gamle kirsebærtræ, jeg har opgivet at bekæmpe utøjet, de er i overtal. Det ser ikke ud til at bærrene tager skade, så skit pyt. I år mangler vi store sværme af mariehøns til at hjælpe os, for der er rigtig mange bladlus alle vejne

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Davidsen, 22. juni 2011 kl. 1.39

hej har træ der lider af det samme.
og har fundet følgende tekster - 1. 2. 3. efter lidt søgende.
måske de råd vil hjælpe. jeg vil ihverfald prøve det med brun sæbe og maladan.

nr . 1
Noget af det du beskriver kan lyde som svampeangreb af grå monilia i dit kirsebær træ.
Ved et ángreb af grå monilia vil træet stå i fuldt flor af blomster, men sidst i maj (måske før) vil bladene på de yderste spidser af grenene begynde at folde og visne. Evt. udviklede bær visner også hen og falder af. Og begge dele breder sig mere og mere. På et tidspunkt vil træet begynde at bløde med harpiks fra grenene hvor angrebet er.
Mit træ er så angrebet at jeg skal igang med fældning, men små angreb skulle kunne klares med Teldor WG. (Bayer).

nr. 2
Læste sidste år en artikel om insektsæbe, som tilsyneladende har god effekt på skadedyrene.
Kan købes færdigt eller blandes selv af:
1 liter vand
2 spsk. brun sæbe (fast eller flydende)
2 spsk. sprit

Jeg prøvede blandingen flere gange, også uden sprit - og det virkede....
Ulempen er, at sæben også dræber nyttedyrene - f.x. mariehøne- og svirreflue-larver, som begge har en glubende appetit. Så jeg bruger det kun i nødstilfælde.

nr 3.
De sorte "dimser" er en art bladlus og da de formerer sig værre end rotter, vil koldt vand nok ikke forslå.
Jow-måske en vandkanon i døgndrift, men det bryder træet sig nok ikke om..
Du må i gang med "Maladan" (shyyyyy - nu kommer der nok nogen efter os.)
Da det er spiselig afgrøde, er det meget vigtigt, at du overholder brugsforvirringen.
Du skal holde godt øje med hvornår lusene er der, for det er noget lettere, at tage dem i starten. Mener at kunne huske noget med en cyklus på en uge, så du skal regne med at sprøjte 1x ugen.
Men læs brugsanvisningen grundigt.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 22. juni 2011 kl. 19.57

Hej i den "lusede afdeling"
Mogens forslag om vand til lus er godt nok, I skal bare være lidt vedholdende og der skal altså tryk på vandet, de skal spules ned af bladene og gøres det 2-3 gange dagligt i 2 dage, er der normalt ikke nogen tilbage, der kan gøre turen tilbage i træet og så er både træet vandet og lusene uskadeliggjort.

Se det er den gode måde at komme krybet til livs - og det skader ikke nogle af nytteinsekterne.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simone Sørensen, 22. juni 2011 kl. 21.07

Tak til jer alle for jeres gode bud. Jeg vil fluks kaste mig ud i kampen for mit træs ve og vel!

Nyt svar til emnet »Angrebet moreltræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Angrebet moreltræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider