Forum

Mellus i jordbærene

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Terese Jensen, 15. juni 2011 kl. 8.55

Jeg har fået mellus i mine jordbærplanter (friland) og i mine kartofler som står lige ved siden af - dog er mit lille mini drivhus med tomater ikke blevet angrebet - endnu.

Hvordan er jeres erfaringer med at sprøjte jordbærplanterne med insektsæbe (den hjemmelavede slags med vand, sprit og brun sæbe)? Det er jo kun bladene der skal sprøjtes, men bærene kan ikke undgå også at blive "ramt". Kan det skade jordbærene i forhold til at vi skal spise dem?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. juni 2011 kl. 10.19

Jeg ville nok slet ikke gøre noget ved det.

Hvis der er gang i bærrene, giver lusene jo ingen problemer, og meget ofte løser tingene sig selv, hvis man bare lader dem være. Pludselig dukker der nogle naturlige fjender op og tager sig kærligt af lusene...

Ellers brug søgefunktionen oppe til højre og søg på mellus - så får du en del forslag til, hvad du kan gøre.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Terese Jensen, 15. juni 2011 kl. 11.30

Tak for dit svar.

Jeg har forsøgt at søge på Mellus herinde, men jeg synes ikke rigtig at jeg fandt svar på hvad jeg som almindelig lille have ejer kunne gøre mod disse bæster.

Jeg vil prøve at få fat i nogen tallerkensmækkere og nogen tagetes og se om de kan hjælpe. De skulle efter sigende have en effekt i et drivhus, så måske også på friland.

Hvis der er nogen der har gode råd mod disse små bæster, så tager jeg imod med kyshånd!

Nyt svar til emnet »Mellus i jordbærene«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Mellus i jordbærene

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider