Skrevet af: S. Leth, 12. juni 2011 kl. 20.35
Jeg har i 3 år haft en stikkelsbær busk som vokser sig stor og fin - men nu er den igen i år (ligesom sidste år) blevet angrebet af grønne larver med sorte prikker som har fortæret alle bladene på busken, og den har stadigvæk intet givet i bær i de 3 år - nu har jeg gravet den op (pillet larverne af den) og tænkt mig at flytte den et andet sted hen... så er mit spg. nytter det noget at flytte den mht. larveangreb næste år og er laveangrebet skyld i at den ikke får bær ?
Skrevet af: Lisette Berg, 12. juni 2011 kl. 20.43
Hejsa
Læste et sted at hvis man plantede forglemmigej under hindbær ville der ikke komme orm i dem.
Måske det ogå virker ved at flytte din plante til et nyt sted og planter under neden.
MVH Lisette
Skrevet af: Boi Jensen, 13. juni 2011 kl. 10.55
Hej S. Leth
Det er et kendt problem med larver i stikkelsbær og du kan kun undgå dem, når du sørger for at ingen af dem overlever. D.v.s. du gør dig umage med at få dem klemt ihjel alle sammen og det er ikke nok at flytte busken, ryste dem ned af grenene eller lignende, for de har det sådan, at de bare kravler op igen. De voksne insekter flyver rundt og lægger deres æg på planterne og derfor må du bare vænne dig til at finde larverne så snart de begynder deres gnaven - og så kan det sagtens lykkes at få bugt med dem.
Og til Lisette - hold til til emnet - eller start et nyt.
Orm i hindbær kan undgås ved at plante efterårsbærende hindbær og de skal så klippes ned senest 1. april - og det er hele planten, der klippes til jorden.
Skrevet af: S. Leth, 13. juni 2011 kl. 12.20
Super - jeg vil prøve at plante den et andet sted og holde bedre øje med larverne....men væk er de ihvertfald nu
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 13. juni 2011 kl. 13.08
Den bedste måde at bekæmpe larverne på, er ved at sørge for at have rigeligt med mejser i haven. I vores nye samling af stikkelsbær dukkede larverne også op, men da først blåmejserne opdagede det fik larverne hurtigt "ben" at gå på.
Vi fodrer fuglene året rundt, men i de perioder der er larver nok rører fuglene næsten ikke mejseboldene, men er der lavvande i larvebeholdningerne, bliver de små unger i disse dage oplært i, hvor reserverne er.
Nogle steder har vi mejsekasserne hængende med 10-15 m imellem, så der ikke bliver boligmangel.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Larver i stikkelsbærbusk