Skrevet af: Lars Knudsen, 11. juni 2011 kl. 13.52
Hej forum,
Vi har plantet et fint lille dværgkirsebærtræ her i foråret som nu er blevet angrebet af nogen små dyr(?) som ser ud til at grave sig ind i bladstænglerne - og efter noget tid visner bladene så og falder af. Der var myrer der fes frem og tilbage og nærmest passede dem - det er slut nu efter jeg strøede myremiddel rundt om træet. Men de små dyr er der stadig.
Jeg har forsøgt af et par omgange at sprøjte det med Calypso i håb om at det kunne hjælpe - men det har ikke den store effekt. Jeg har lagt lidt billeder op af hvordan det ser ud her:
larscph.smugmug.com/Nature/Stakkels-Kirsebærtræ/
De små røde "dimser" sidder fast - man kan ikke bare kratte dem af med en negl - og det er dem som myrene gik frem og tilbage og passede..
HJÆLP hvad pokker gør jeg dog ved det ingen det mere eller mindre fælder træet?
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 11. juni 2011 kl. 16.30
De små røde knopper er ganske naturlige på nogle kirsebær.
Derimod ser det ud til at træet har lidt af tørke på et tidspunkt. Hvis træet er leveret i potte med en klump af ren spagnum og potteklumpen ikke er splittet ad ved plantning, kan selve potteklumpen blive tør, og den er meget vanskellig at få vandet op igen.
Der har mest sandsyndlig været lus i træet, da myrerne har haft travlt med at kravle op i træet. Lusene er døde ved sprøjtning med Calypso. Myrerne skader ikke træet, de går efter lusenes ekskrementer, som er meget søde. Det har altså ikke været de røde "dimser" myrerne er gået efter, men lus der har sat ved siden af. Lus slår sig ofte ned i svækkede planter (f. eks. planter der lider af vandmangel).
Skrevet af: Lars Knudsen, 11. juni 2011 kl. 17.44
Villy - 1000 tak for dit svar. Vi splittede godt nok pænt klumpen med spagnum ad da det blev plantet - men har set i bakspejlet nok forsømt at vande det - det fik en masse vand da det blev plantet men ikke siden. Jeg forsøger at være lidt flink ved det med vandslangen og ser om det ikke hjælper.
Jeg holder op med at bekymre mig om de røde knopper så - det var blot fordi myrerne ligesom stoppede op ved dem - men det har nok bare være et tilfælde....
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad gør jeg ved de små kryb i kirsebær?