Forum

Æbletræ med bladlus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Rasmussen, 9. juni 2011 kl. 22.09

Jeg har et æbletræ som står på espalier.

Espaliet måler 3 gange 2m, men træet er dog ikke så stort endnu, så det dækker.

Træet er angrebet af bladlus. Dog ikke helt vildt, men det bliver det, hvis jeg ikke spuler det med vandslangen(regnvand)

Men hvordan med forebyggelse i stedet??
Min gamle mormor brugte altid brugt kaffegrums til sine roser, og der var aldrig lus.

Da mit træ ikke kan blive så stort, så tænkte jeg at det kunne være en mulighed med kaffegrums.

Jeg ville lave et par anordninger, så kaffegrumset ikke bliver udsat for regn.

Har nogen af jer erfaring med noget ligende, eller andre ideer??

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Nielsen, 10. juni 2011 kl. 19.22

Jeg har haft det samme problem i nogen år, hvor jeg ikke ville sprøjte med kemivand. Jeg har lært fra Youtube at man kunne sprøjte med et tyndt lag madolie + lidt eddike, dette skulle kvæle alt kryb samt æg. Det har jeg gjort i år, for første gang, og venter på æblerne bliver modne for at se om der er orm, eller om det har hjulpet. Mvh Jesper

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Rasmussen, 11. juni 2011 kl. 9.31

Det var nu mere for at forebygge, frem for at bekæmpe, at jeg kom i tanke om kaffegrumsen....'

Men byd bare ind!!....

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 11. juni 2011 kl. 16.35

Hvis dit espalierede træ står op ad en mur, skal du være opmærksom på tørke så længe træet er ungt og ikke har fået rødder ud i haven.

Kaffegrumsen bliver omsat med tiden og virker som kompost og dermed næring. Min bedstemor brugte altid kaffegrums til hendes potteplanter og de stod altid utrolig flotte uden angreb af skadedyr.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Rasmussen, 11. juni 2011 kl. 23.54

Hej Willy,

Træet står ved et stativ af armeringsnet.

Du mener altså, at jeg skal prøve og slå to fluer med et smæk, og sprede kaffegrumsen på jorden?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 12. juni 2011 kl. 8.24

Hej Lars

Du kan roligt sprede kaffegrumsen på jorden. Ud fra det jeg oplevede hos min bedstemor kan noget tyde på, at kaffegrums ved nedbrydning frigiver stoffer, der kan styrke planters imunforsvar så de bedre kan modstå angreb fra skadedyr.

Jeg skal understrege at det er en iagttagelse og der ikke ligger nogen videnskabelig undersøgelse bag.

Nyt svar til emnet »Æbletræ med bladlus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Æbletræ med bladlus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider