Skrevet af: Annette Hammer, 7. juni 2011 kl. 20.42
Jeg har netop opdaget denne billes tilstedeværelse i vores Filippa æbletræ. Der er mange af dem, og de spiser de nye små æbler.
Hvad er det for en bille? og Hvad kan vi gøre for at komme den til livs?
Den minder meget i udseende om en gåsesnudebille, men er større ca. 7-8 mm
Med venlig hilsen
Annette Hammer
Skrevet af: Grethe Iversen, 7. juni 2011 kl. 22.51
Hej Annette.
Det ligner Gåsebiller Phyllopertha horticola, Og de er ca 10-12 mm store, de voksne lever af blade, frugter osv.
De er også fremme her i beg. af juni, da det er på det tidspunkt de parrer sig og lægger æg.
Jeg ville nok skynde mig at indsamle og tage livet af så mange som overhovedet muligt, for det ser ud til, at du har en hel invasion, og det lover ikke godt for din græsplæne.
Hilsen Grethe Iversen
Skrevet af: Birgit H., 7. juni 2011 kl. 22.52
Vi har den også. De spiser bladene åå mine kirsebærteæet ìg hindbr buske. Men de sværmer også her hvert år i en uges tid. Gåsebiller.
Skrevet af: Birgit H., 7. juni 2011 kl. 22.54
Vil dog fortælle vi har haft gåsebiller i 5 somre nu ca en uges tid sværmer de. Vi sprøjter ikke og vores plæne er stadig grøn. (men måske fordi vores plæne ikke har ret meget græs men mest grøn i form af mælkebøtter, tusindfryd, kløver, græs og tja ukrudt )
Skrevet af: Annette Hammer, 7. juni 2011 kl. 23.02
Vi har haft gåsebiller i græsplænen vel de seneste 10 år.
Hvis bare jorden er fugtig nok sker der ikke noget med græsset, larverne overlever måske kun hvis (sand)jorden er tør nok?
Det er første gang jeg oplever, at de voksne biller er gået i frugttræerne.
Skrevet af: Jørn Petersen, 8. juni 2011 kl. 8.42
Jeg har dem også i mine æble træer, de sidder og spiser bladene, og når de parer sig, er det som at se tusserne parer sig, de er i en klump på 4-5 styk ovenpå hinanden. Jeg har ladet dem være, da de ikke har rørt ved de små æbler endnu.
Jeg har ikke set dem på selve græsplænen.
Kan man eventuelt sprøjte træerne med en forstøver med vand og sæde, eller har det ingen effekt, regnen vil jo skylle sæben af igen.
Skrevet af: Lise D, 8. juni 2011 kl. 9.28
Jeg er også invaderet af gåsebiller i år for første gang. Er flyttet til anden hus og ny have hvor de åbenbart huserer! Her går de også i frugttræerne!
Jeg har nu købt Trim mod gåsebiller (til en mindre formue) og skal have spred det ud og håber så plænen overlever!
Skrevet af: Annette Hammer, 8. juni 2011 kl. 9.42
Græsplænen skal nok overleve, i den forstand, at græsset vil komme igen, når larverne forpupper sig.
Den gang vores græsplæne så værst ud, var det fordi fuglene havde opdaget spisekammeret under det visne græs. Da lignede det i nogle områder noget der nærmest var nyfræset. Her blev der pletsået nyt græs.
Men træls er det at være invaderet af bæsterne.
Vi er begyndt at topdresse vores græsplæne, den får et par cm muld og kompost hvert forår. Ellers er vores jord nemlig nærmest mørkt sand, som ikke er i stand til at hold epå fugten. Gåsebiller ELSKER tørt sandjord.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad er det for en bille?