Forum

Myrer der »har lus« som kvæg…?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria Ahle, 31. maj 2011 kl. 22.09

Jeg har været ude og inspicere vores æbletræ...

Har fundet et par steder hvor der var spindede reder, fyldt med små larver (de grønne må vel være de der æblevikler) - men også nogle med mørke larver der ligner.

Fandt også nogle halv-spiste blade, men det jeg nu her tænker på er at jeg har fundet 4-5 foldede blade (så det ligner et lille rør-agtigt), og når jeg åbnede dem så var der et par almindeligt udseende sorte myrer, og en stor flok af noget der lignede bladlus (blev jo - som en tøs - forskrækket af alt det liv der væltede ud over mine fingre og fik ikke set helt ordentligt efter *rødme*) - men efterhånden som jeg fandt flere og flere af de hersens "rør" så ligner det altså at der er et myre-team der "holder lus" - som kvæg eller sådan noget, hvor det ser ud som om at de er der udelukkende for at høste hvad de lus nu afgiver af sød væske...

Synes det er ret ejendommeligt, sådan højt oppe i et æbletræ, at finde to til fire myrer inde i et blad, men med 50+ af små dyr - det ligner dælme da en eller anden form for symbiose, men har ikke kunnet finde noget om det...

Er det noget, nogen har erfaring med??

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 20. juni 2011 kl. 23.37

Hej Maria Ahle.

Det er meget almindeligt, at myrer "malker" bladlus, også dem højt oppe i træerne (myrerne spiser den lille sukkerholdige dråbe, bladlusen udskiller fra bagkroppen).
Den lille dråbe kaldes somme tider honningdug.

Man kan endda sige, at man ved at se, om der er myrer i lange rækker på vej op ad og nogle i rækker på vej ned ad stammen, se at der er bladlus oppe i træet.
Hvis træet er stort, kan du slå de fleste bladlus ihjel, ved med rigtigt koldt vand, at spule dem med din vandslange (med strålespids på slangen), når vandet er blevet rigtigt koldt.

Det skal gøres når lufttemperaturen har været så høj (altså sidst på eftermiddagen), som den nu kan blive her i Danmark, for bladlusenes krops-temperatur er mere end 5 grader højere end luftens, det er plantebladenes også.
Bladlusene dør af det kuldechock, de får af den kolde vandstråle (den er ca. 8 grader), og dem der ikke dør af vandet, bliver spulet af, og har derefter meget svært ved at finde tilbage.
Det er kun i starten af bladlusens liv, at den kan flytte sig ret meget.
Hvis træet ikke er ret stort kan du sprøjte hele træet ind i insektsæbe, det skader ikke fugle eller andre små kræ.

Venlig hilsen
Holger Pedersen
Marbækvej 11 A
3600 Frederikssund
Tlf.nr.: 47314705
mail: hope@post.tele.dk

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus K, 29. september 2012 kl. 23.41

Spændende læsning Holger.

Mvh

Rasmus
myrebekaempelse-hjaelp.dk

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. september 2012 kl. 8.28

Hej Rasmus

Når du kommenterer gamle indlæg uden selv at bidrage med anden ny viden eller erfaringer end et link til din hjemmeside, er det så fordi du gerne ser nogle besøge din hjemmeside?

Hos mig virker det helt modsat, jeg betragter det som spam og var jeg redaktør, ville du blive lukket ud af bagdøren :)

Det eneste du kan gøre for at få flere besøgende er ved at gøre siden interessant, markedsføre den .f..eks. ved at reklamere her på siden - det koster ikke meget - og / eller eller SEO-optimering.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. september 2012 kl. 11.24

Helt enig - har rapporteret til redaktionen, som jo ikke selv kan nå at holde øje med det hele...

Det er ikke ret spændende at se omkring 20 indlæg, der bare handler om at linke til sin egen hjemmeside :(

Nyt svar til emnet »Myrer der »har lus« som kvæg…?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Myrer der »har lus« som kvæg…?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider