Forum

Insekter på jordbær planter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ghita E, 28. maj 2011 kl. 22.34

Mine jordbærplanter er fuldstændig dækket af små sorte insekter. De ligner lidt lus, men det skal jeg ikke gøre mig klog på.... Er meget ked af det eftersom det er planter fra sidste år og dermed min første høst.

Jeg har før sprøjtet bladlus med skummetmælk med stor success. Mon dette virker i dette tilfælde?

Vil gerne gøre noget ved det nu, inden bærrene begynder at komme....

Er der nogen der har prøvet dette og fundet en god løsning??

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Terese Jensen, 15. juni 2011 kl. 8.59

Har du sprøjtet dine jordbær med skummetmælk? Og har det virket i så fald? Jeg har fået mellus i mine jordbær og er lidt loren ved at skulle sprøjte med insektsæbe, men skummemælk virker jo rimelig harmløst.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ghita E, 15. juni 2011 kl. 10.28

Nej, jeg har ikke fået sprøjtet dem. Jeg har observeret, at insekterne først begynder at spise af bærene, når de er modne, så jeg står klar ved jordbærbedet til at plukke ;-)

Jeg har haft stor success med at sprøjte bladlus med økologisk skummetmælk (skal være økologisk, så er den uhomogeniseret). Men det skal gøres i solskinsvejr, så mælken bliver sur - det er det, der jager dem væk! Men om det virker på mellus ved jeg ikke - det er da forsøget værd!

Nyt svar til emnet »Insekter på jordbær planter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Insekter på jordbær planter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider