Skrevet af: Birgitte Nielsen, 28. maj 2011 kl. 18.15
Jeg har lige opdaget, at der er små snegle, som jeg tror er sibirisk skovsnegl, der sidder i nogle af bladene i min køkkenhave. Jeg vil prøve at indsamle dem, men hvordan skal jeg forholde mig i forhold til salat, squash, bønner mm, jeg kan forstå at deres slim kan være smittebærende.
Hilsen Birgitte
Skrevet af: Birgitte Nielsen, 28. maj 2011 kl. 19.36
nej ikke sibirisk - Ibirisk selvfølgelig :-)
Skrevet af: Lone Brems, 28. maj 2011 kl. 20.42
Hej Birgitte Nielsen
Når du nu er startet på det langvarige tålmodighedsarbejde at indsamle de iberiske skovsnegle fra dine køkkenurter, kan det være nyttigt at tænke over, hvad du kan gøre for at hindre dem, du ikke finder, i at få held med at formere sig.
Yndede æglægningssteder er i mørke, fugtige små hulrum under brændestabler på bar jord, under grenbunker, brædde-, murstens- og tagstensstabler, flamingokasser. Æggene, der er ca 2,5 mm i diameter, er hvide og lægges i små hobe på 10 - 40 stk.
Æghobene er lette at se - de ligger ikke nedgravet men som sagt i skjul. Fjernes let med en planteskovl og destrueres med dagrenovation, indpakket i en plastpose.
Hvis du har steder der ligner det, jeg her har beskrevet så kig efter der med to ugers mellemrum indtil november - og hvis du ikke har den slags steder, så overvej, om du skulle sætte nogle flamingokasser direkte på jorden skyggede steder, gerne med en mursten eller to placeret nede i kassen for at holde den på plads.
Gør du det sidste, skal du forvente at de iberiske snegle søger derhen for at lægge æg - så også her kigges efter æghobe i samme lange periode.
Det kan også ske, at de iberiske snegle søger dagsskjul de samme steder, som de vælger at lægge æg - og så er det en fordel at gennemgå stederne en gang om ugen det næste lange stykke tid og fjerne halvvoksne og voksne individer ved hver inspektion.
Almindelig god køkkenhygiejne er vigtig for at hindre vækst af e-colibakterier. Synlige slimspor på blade bør føre til at disse kasseres - og synlige slimspor på squash, bønner og lignende skal vaskes grundigt af - og det er klogt at koge / sylte eller bage det indhøstede.
E-coli bakterier findes i rigtig mange varianter - og mennesker har levet med dem i årtusinder ved at have gode grundregler for køkkenhygiejne, adgang til rent drikkevand, holde en god personlig hygiejne ifm toiletbesøg og ved at holde en god tarmflora vedlige. Det sidste sker ved at skabe gode forhold for mælkesyrebakterier, der kan udbalancere en evt E-coli-opformering i tarmsystemet. Mælkesyrebakterierne kan fås fra flere kilder (syrnede mælkeprodukter er en rig kilde).
Jeg håber, du får held med din private "sneglekampagne" !
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 28. maj 2011 kl. 22.13
Det er da en fornøjelse at læse sådan et sagligt og velformuleret svar Lone.
Skrevet af: Birgitte Nielsen, 28. maj 2011 kl. 22.37
Ja det siger jeg også - tusind tak for dit svar Lone
Med venlig hilsen
Birgitte
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Køkkenhavehøst og sibirisk skovsnegl