Skrevet af: Hanne Østergaard, 22. maj 2011 kl. 16.44
Jeg har 2 rhododendrum bede - 2 forskellige steder i haven. Mener selv jeg har passet og plejet dem efter forskrifterne - spagnum hvert forår - surbundsgødning, masser af vand, vinterdækning. I de sidste par år, er der kommet brune pletter på bladene - jeg har fået et vide, at det er svampeangreb og at jeg skal klippe de angrebne grene af - og destruere dem. I det ene bed har jeg haft klippet buskene helt ned - men der kommer stadig pletter på bladene. Jeg har nu opdaget, at der på mine kirsebærlauerbær - har 15 buske rundt om i haven - også er begyndt at komme disse brune pletter. Både rhododendrum og lauerbærene er ca. 30 år gamle. Er det på tide at grave planterne op og tænke på at få sat noget helt andet i jorden - eller kan jeg redde mine buske?
Skrevet af: Mogens; E., 22. maj 2011 kl. 20.59
Rhododendron kan blive over 100 år gamle, så hvis du er glad for planterne kræver det lidt arbejde at rede dem, for der er nogle løsninger.
Har du mulighed for at indsætte et foto af bladene tæt på, vil det gøre det lettere at finde årsagen til problemet.
Skrevet af: Holger Pedersen, 26. maj 2011 kl. 0.55
Hej Hanne.
Jeg tror mest på at det er: rhododendrontægen (Stephanitis rhododendri).
Du kan læse om den her: www.nyttedyr.dk/skadevolder/taeger.aspx
Der hvor tægen har stukke, bliver der en lille brun plet.
Venlig hilsen
Holger
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Svampeangreb på rhododendrum?