Forum

Hvad er dette?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: L. Olsen, 21. april 2011 kl. 20.59

Hej alle sammen. Nogle af mine små nye planter er begyndt at få hvide blade, og jeg spekulerer på, om det kan være en svampeinfektion eller virus ell. lign? Og hvis det er tilfældet, kan jeg så gøre noget ved det - ud over straks at flå de angrebne planter op af jorden, så det ikke spreder sig?

Jeg vedhæfter et nærbillede af et blad fra en Verbascum, som fint viser fænomenet. Det begrænser sig dog ikke til kun at angribe mine Verbascum.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Olsen, 21. april 2011 kl. 21.34

Et eksempel mere. Meldug?

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. april 2011 kl. 22.23

Det kunne godt ligne solskoldning - er de blevet udsat for en gang direkte sol, som de ikke lige har været vant til?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 21. april 2011 kl. 22.26

Hej L.O. Jeg tror du har det varmt hos dine småplanter, det kunne næsten se ud som om du har meget stærk sol på dine planter, det kan de ikke tåle, så forsvinder en del clorophyl i bladene, (hvide pletter). Man kan kalde det "brandsår".
Hilsen Henry G.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Olsen, 21. april 2011 kl. 22.51

Mange tak for jeres svar :)

Jeg har forspiret indendørs i en sydvendt vindueskarm, og plantede dem for en uges tid siden i et sydvendt bed, hvor de får fuld sol stort set hele dagen.

Med tanke på hvor meget solskinsvejr vi har haft på det seneste, lyder det derfor logisk, at det er solskoldning - jeg var ikke klar over, at det var en risiko, jeg skulle være opmærksom på. Men man blir' jo klog af skade, og jeg er lykkelig over, at der trods alt ikke er tale om et svampeangreb. Jeg er nemlig stadig groggy efter et mega angreb af rosenrust i haven sidste år, hehe.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 22. april 2011 kl. 7.30

Det andet blad du viser kan også være spin, og det er helt sikkert solen der har lavet mærkerne i det første blad, et sydvestvindue er hård ved småplanter de skal beskyttes i den sol vi har haft i den senere tid.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Olsen, 23. april 2011 kl. 14.04

Hej Lis. Spin - hvad er det? Jeg har prøvet at google det, men får ingen resultater.

Nyt svar til emnet »Hvad er dette?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad er dette?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider