Forum

Er min Tyrkiske hassel syg?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Camilla Godskesen, 16. marts 2011 kl. 18.31

Hejsa.

Jeg skrev sidste år ang. mit store flotte tyrkiske hasselnødde træ. Det blev slået fast at det var altså en Tyrkisk Hassel og jeg fik af vide at nødderne skulle være aldeles velsmagende, så jeg glædede mig til juletid til at smage på både mine valnødder og hasselnødder. Velnødderne var SÅ lækre, MEN hasselnødderne.. var der slet ikke.. Der var fine "klaser" og flotte brune, men meget små nødder. Indeni skallen var der ingenting. Skallen er meget tyk og hulrummet indeni meget lille. Hvad kan det skyldes? Jeg har vedhæftet et billede af stammen, ved ikke om den ser normal ud?

Et andet spørgsmål ang. vores flotte hassel. Det står meget dumt overhængende vores pool og er temmelig stort nu, så vi har gået og tænkt på om det mon er muligt at flytte træet? Jeg vil under ingen omstændigheder fælde træet, da det er så smukt og gammelt, men er der nogen af jer der har erfaring med (succesfuld) flytning af store træer? Vi har en halvstor mark (ca. 1800m2) hvor vores valnødde-træ står, så der skulle være plads til træet her?

På forhånd mange tak for svar :)

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 16. marts 2011 kl. 22.18

Så stort et træ tror jeg ikke vil lykkes at flytte.
De manglende indhold i nødderne kan skyldes manglende bestøvning.
Da træet er en frøplante er der stor forskel på nøddernes skaltykkelse og nøddens størrelse- Så du kan være uheldig, at dit træ giver få og små nødder.
Har du et foto af nøddeklaserne og en nød? Har den båret meget førhen? Billeder er altid en stor hjælp, men stammen kender jeg ikke på så gammel en træhassel.
Anne Marie

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Godskesen, 18. marts 2011 kl. 10.58

Tak for svar Anne Marie.
Her er så et billede af klasen samt nødder.
Alle jeg har knækket, ser sådan ud.. Ingen nødder indeni, bare en meget tyk skal.
Dem der boede i huset før, har aldrig samlet nødderne for at spise dem, kun til dekorationer osv. så hvad jeg kan forstå på dem har de aldrig smagt en nød fra træet..
Manglende bestøvning skriver du, er det noget der kan hjælpes?
Mvh. Camilla

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Godskesen, 18. marts 2011 kl. 10.59

Ja, og så glemte jeg at vedhæfte billedet! Hér kommer det! :)

Nyt svar til emnet »Er min Tyrkiske hassel syg?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Er min Tyrkiske hassel syg?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider