Skrevet af: Helene K., 1. november 2010 kl. 22.59
Denne overskrift er måske forkert, for det er ikke et skadedyr,
men jeg HADER når regnormene kryber indenfor.
Vi har en erhvervshal med 3 porte, der går ned til fliserne,
og selvom der er gummikant og stålkant forneden kryber de ind under og videre ind i hallen, og så kan jeg gå og feje dem ud igen. Det gyser i mig hver gang de er simpelthen for ulækre, og når jeg kører den store port op kan der ligge 10 - 20 stykker som bare ligger krøbet sammen i klumper - føj.
Vi har mellem erhvervshallen og privaten en mellemgang, og der kryber de også ind og ligger på fliserne.
Kan jeg drysse pulver eller vande mod dem eller hvad gør jeg for at de bliver udenfor.
mvh
Helene.K
Skrevet af: Steffen Jensen, 2. november 2010 kl. 7.26
De kommer ind når det har regnet, de kommer op af jorden for ikke at drukne.
De kan åbenbart ikke komme ned igen, så hvis du giver dem mulighed for det og evt sænker jordhøjden i de områder du har problemer vil det helt klart hjælpe.
Regnorme kan jo ikke kravle op og ind i hallen.
Skrevet af: Helene K., 2. november 2010 kl. 8.34
Hej Steffen Jensen,
de regnorme vi har kan altså kravle opad, de skal op af et trin for at komme ind i mellemgangen, og vi kan ikke ændre niveauet, da der køres med pallevogne ud og ind af hallen. Kan jeg drysse med myregift eller gerne noget andet de ikke kan lide, så jeg kan lave en spærregrænse.
mvh
Helene.K
Skrevet af: Lone Brems, 2. november 2010 kl. 18.39
Hej Helene K.
Den klart mest økologiske løsning: Lad et par høns gøre det ubehagelige job med at samle regnormene op. Giv dem ikke korn før de har gjort "rent gulv" hver morgen - det er let lokke dem tilbage i buret på ved at give korn som "dessert".
Hvis det ike er muligt at holde høns til at gøre jobbet kan du vælge den fysiske spærregrænse ved at fjerne muldjorden i et bælte i en dybde af 30 cm på på de inderste 50 cm ud for portene + en meter til hver side af portåbningerne.
Hvis muldjorden der erstattes af komprimeret stabilgrus i et lag på 30 cm dybde vil regnormene formentlig holde sig væk fra hallen og de tilstødende lokaler - og der vil stadig være let adgang for færdsel ind og ud af hallerne.
Begynd IKKE på at sprede myregift eller andre former for gift - det skylles ned i jorden med novemberregnen og kan skade andre dyr.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Helene K., 3. november 2010 kl. 10.22
Hej Lone,
mange tak for dit svar. Høns er desværre en umulighed selvom det lyder hyggeligt. Mht. at fjerne muldjorden, så kan jeg fortælle dig at der foran portene er lagt mindst 50 cm stabil derefter grus og fliser, det samme gør sig gældende foran mellemgangen. Her til morgen skulle jeg igen feje fede orm ud, gys, og på vores terasse ligger de bare overalt efter denne morgenregn. Jeg kan fortælle at vi har bygget erhverv og bolig på samme grund i 2007, i et nyt udstykket lille erhvervsområde ,hvor der tidligere har været kornmarker. Sikkert fed jord, og det er fint i vores græsplæne og have, men jeg har altså ikke lyst til at få dem indenfor. Jeg vil netop helst ikke vande med gift, derfor dette spørgsmål til eksperterne.
mvh
Helene
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. november 2010 kl. 5.33
Helene har du tænkt ovet, at de regnorme måske er endnu mere led ved at du har bosat dig i deres område ?
Det hører vel næppe hjemme på en side om økologisk havebrug at bede om råd til hvilken slags gift man kan bruge til at slå naturen ihjel med ?
Skrevet af: Jens Knudsen, 5. november 2010 kl. 20.57
Gert. Helene vil netop ikke bruge gift og kommer i dette forum med et seriøst spørgsmål, som hun håber nogen kan give bud på.
Helene. Den megen stabil grus gør at regnvand ikke på normal vis kan sive i jorden. Ormene har heller ikke en chance for at komme ned i deres rette element igen efter regn.
Mit bud på en løsning er at etablere noget "naturligt" igen. Det kunne være en kanal i en lille meters bredde foran portene, stabil og fliser fjernet og kanal fyldt op med en god luftig muld. Over kanalen kan så lægges elefant køreriste.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Regnorme