Skrevet af: Cecilie Iversen, 4. oktober 2010 kl. 21.39
HJÆLP mit stakkels lille pistacia lentiscus har fået uldlus ..
Hvordan slipper jeg af med dem ....
hilsen Cecilie
Skrevet af: Martin Theill Johansen, 5. oktober 2010 kl. 9.26
Hej
Kender ikke selv til uldlus, men mit gode oplagsværk 'Havens skadedyr og sygdomme' foreslår biologisk bekæmpelse med mariehøns. Jeg vil tro, at det er alt for sent til den slags nu, så hvis det er tilpas slemt så er løsningen eventuelt noget biologisk nedbrydeligt insektsæbe.
Hvis de retunerer til næste år så er hjemkøb af mariehønse-larver en god indsats. Jeg har selv prøvet biologisk bekæmpelse, og det er uhyrre effektivt.
Martin Theill Johansen
landskabsarkitekt mdl
Skrevet af: Lone Brems, 5. oktober 2010 kl. 10.01
Hej Cecilie Iversen
Du får godt råd fra Martin - men der er også noget, du kan gøre straks - hvis ellers dit udsagn "lille" betyder, at planten er overkommelig at rense manuelt.....
Pisk 1 tsk brun sæbe (krystalsæbe) ud i en halv liter vand - det går lettest i meget varmt vand, som så skal køle af til lunkent inden du går igang.
Dyp en vatpind i sæbeopløsningen og fjern hver eneste synlig uldluseforekomst. Skift vatpind hyppigt.
Overbrus til sidst planten med lunkent regnvand - gerne også på bladenes underside.
Hold øje med planten - og med dens naboer ! - de kommende måneder. Måske er det nødvendigt at gentage behandlingen en eller flere gange indtil du kan skaffe forårsklare & sultne mariehønselarver.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Eivin Knidsen, 5. oktober 2010 kl. 11.44
Det var da ærgeligt med saadanne uldlus, hva. Det kan bekjæmpes med sæbevand.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Lilium J., 5. oktober 2010 kl. 17.32
Kære Cecilie.
Uldlus er nogle seje bæster der er vanskelige at komme af med.
Fik dem for et år siden med en indkøbt orkide og de spredte sig herefter hurtigt til næsten alle planter i min udestue.
Efter at have forsøgt mange ikke særlig økologiske metoder ( jeg ikke tør nævne )købte jeg uldsnyltehveps, som synes at virke, idet der bliver færre og færre og mange er nu parasiterede.
Et virkeligt godt råd er derfor -gør det samme hvis temperaturen hvor du har dit træ er tilstrækkelig høj til at de kan trives. Ellers må du vente til foråret.
Se:
www.bioproduction.dk/uldlus.html
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Uldlus