Skrevet af: Tommy W., 30. september 2010 kl. 18.16
Jeg er lige flytte ud til 3700m2 med mange frugt træer, MEN der er næsten svamp i alle træer. hvad kan jeg gøre???
Skrevet af: Steffen Jensen, 30. september 2010 kl. 18.50
Det er en slags lav... lad det være. Det er ikke svamp og ikke noget du skal være bange for.
Skrevet af: Tommy W., 30. september 2010 kl. 19.29
Hvad med dette ?
Skrevet af: Tommy W., 30. september 2010 kl. 19.51
Har ikke set dette før
Skrevet af: Tommy W., 30. september 2010 kl. 19.52
Går ikke ud fra dette er normalt? kan jeg styrkke mine træer? med naturen?
Skrevet af: Boi Jensen, 30. september 2010 kl. 21.41
Hej Tommy
Du har sandsynligvis med gamle træet at gøre - og så bliver der nogle sygdomme. Nogle alvorlige, andre knapt så alvorlige.
I nummer 2 - lav og mosser ikke alvorligt for træerne.
I nummer 3 - det er frugttræskræft - og hvis du vil undgå smitte, skal det bortskæres og brændes. Redskaber rengøres i atamon eller klorin før de bruges i andre træer.
Nummer 4 er kraftigt angreb af skurv på blade og frugter. Kan gøres bedre med udtynding af grene, så træet bliver mere åbent, typisk så der er afstand mellem grenene og opsamling af gamle blade under træerne, disse skal brændes eller graves ned, for smitten stammer fra gamle blade fra året i forvejen og når så bladene først bliver smittet, kan det smitte videre derfra.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Tommy W., 1. oktober 2010 kl. 9.59
Mange 1000 tak for svaret Boi. Det hjalp meget.
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 1. oktober 2010 kl. 13.49
Som udlært frugtavler er jeg nødt til at rette nogle misforståelser i denne tråd. Mos på træerne er ofte et tegn på, at træernes krone er for tæt eller træet som helhed står for skyggefuldt eller der er kalkmangel i jorden. Under alle omstændigheder er mos på grenene med til at fremme alle mulige former for svampesygdomme og træet ikke har det optimalt.
Jeg har i flere indlæg set at der bliver skrevet, at det ikke er nødvendigt at gøde frugttræer, men som jeg ser dine billeder er der tydelig mangel på flere næringsstoffer, nok især kali og jorden er sikkert også for sur fordi du har græs under. Hvidkløver i plænen er ofte nok til at sikre kvælstoftilførslen, men hvis man år efter år vil have flotte æbler er det nødvendigt at tilføre kali og ganske lidt fosfor. Komposteret ko- eller hestegødning er velegnet til formålet.
Glatte mosfri stammer er det sikreste, hvis du vil undgå kræft, gloesporium, monilla og andre svampesygdomme. Jeg vil anbefale dig at oversprøjte træet med kalk for om muligt at få noget af moslaget fjernet og så iøvrigt sikre, at træet kommer i bedre vækst.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 2. oktober 2010 kl. 7.15
Det er da en fornøjelse at læse nogle kompetente og konkrete svar på spørgsmålene herinde på haveforum.
Gid mange af de andre tråde kunne holde samme niveau !
Skrevet af: Jeanette Georgsen, 5. oktober 2010 kl. 6.54
jeg har desværre bare ladet ine træer være efter at de blev angrebet af det samme som billede 1 og 2 og mine træer er altså døde nu.
Så noget skal man i hvert fald gøre ved det.
Skrevet af: Martin Theill Johansen, 5. oktober 2010 kl. 9.43
Lad os bare lige for en god ordens skyld fastslå at det på foto 1 er lav. Det er ikke en organisme der slår træet ihjel. Lav ses på træer hvor tilvæksten er ganske lav, og det skyldes typisk dårlige vækstbetingelser. Det kan eksempelvis skyldes fugtig og kompakt jord, hvor der er ringe luftudfskiftning.
Forekomsten af lav ses også når træer er kommet i sin sidste livsfase.
Foto 2 er svær at identificere, det kan både ligne lav, mos eller en let klæbrig svamp. Hvis et træ er så angrebet af svamp, så er der altså intet at gøre andet end lade træet dø - eller få det fjernet.
Så det handler om jordforbedring og beskæring hvis disse 'triste' tilfælde skal undgåes eller minimeres - akkurat som der foreslåes i tråden.
Martin Theill Johansen
landskabsarkitekt mdl
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hjælp Hvad fejler mine træer