Skrevet af: John Pihl, 28. august 2010 kl. 15.00
Jeg har fået skadedyr i min klatrehotensia.
Det ser ud som om der der "spises" af bladene fra kanterne og det er faktisk runde "huller" der er klippet i bladkanten.
Bladene ser stadig grønne og pæne ud, men det er som om planten vokser uendelig langsomt.
Det er muligvis snudebiller, men hvordan kommer jeg dem til livs.
Planten står allene op ad en nordvendt mur, er plantet først på sommeren og i god frisk jord.
Hilsen
John
Skrevet af: Lone Brems, 30. august 2010 kl. 20.37
Hej John Pihl
Måske er det øvelsen "tålmodighed" (med den langsomme vækst) og den anden vigtige øvelse for alle haveejere "biodiversitet" som du nu er udsat for.....
Den langsomme vækst ses ikke sjældent hos nyplantede buske og træer. Alt for tålmodig skal man jo ikke være, så tjek om der er rodudvikling igang ved forsigtigt at liste jorden væk fra potteklumpen og se, om der er friske rødder udenfor denne.
Tjek også vandforsyning - for lidt og for meget er næsten lige skadeligt.
Undlad at tilføre gødning - men giv engang i oktober planten en "fodpose" på ca 5 cm tykkelse med kompost (eller hvis du ikke har mulighed for havekompost, så for eksempel fintklippet græs).
Hvis du har mulighed for at tiltrække fugle og insekter med fuglebad, tæt budskads, redemuligheder, overfladekompost (dvs ikke bar jord nogen steder) og stor variation i dit plantevalg, så har du indskrænket mulighederne for, at et enkelt dyr (som eksempelvis snudebiller) bliver for talrigt og dermed kan gøre meget skade.
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Klatrehotensia