Skrevet af: Lene Andersen, 26. august 2010 kl. 18.21
Jeg har læst en masse gode indlæg om sygdomme i frugttræer og er blevet klogere; men har alligevel spørgsmål om plantning af æbletræer.
Jeg har en kolonihave, dvs ikke så stor en have, og jorden er under muldlaget ca 40 cm MEGET sandet og stenet. Jeg HAR fyldt muldjord og græstørv i bunden af plantehullet. Derudover er der smitte med skurv, hvilket jeg kan, forstå vist hører med til at have frugttæer.
Jeg har netop fjernet et ungt Clara Fris pæretræ, som jeg i 3 år har forsøgt at afhjælpe for skurv ved at fjerne blade og grene, der var angrebne. Jeg desinficerede redskaberne. Desuden har jeg en sveskeblomme, som jeg hellere vil skifte ud med et æbletræ.
Spørgsmålet er nu, om jeg kan tilrådes at plante et Elstar og Jonargold på de to pladser, hvor der har stået henholdsvis blomme og pæretræ. Jeg kan forstå, at der kommer jordtræthed og at man ikke skal plante samme sted igen; men gælder det kun samme sort?? Som sagt er det en mindre have. Hvor meget skal man evt flytte plantehullet? Svarende til kronen??
En anden ting er at jeg har et bærmispeltræ, kan denne sort være med til at sprede skurv? Eller gælder det kun monilia?
Hilsen Lene Andersen
Skrevet af: Boi Jensen, 26. august 2010 kl. 20.05
Hej Lene
Enig i at hvis vi vil have velsmagende frugt, følger der noget med, og noget af det, er sygdomme, der angriber frugttræerne, nogle mere end andre.
Hvis dit Clara Frijs pæretræ kun har stået i 3 år, kan du bare flytte pladsen til æbletræet en halv til en hel meter, så er du udenfor rodzonen og så går det fint og fint med æble efter blomme.
Dog skal du passe på med at få så sunde sorter, som muligt og de 2 valgte sorter er erhvervssorter, der er vanskelige at have med at gøre og specielt i forhold til din jordbund, som ikke er særlig velegnet til æbletræer, og da slet ikke, hvis du får nogle på svagtvoksende grundstammer, der ikke sætter rødderne ned i undergrunden, og det er her, der findes vand, som træerne ikke kan undvære. Næringen kan du sagtens give ovenfra.
Det bedste du kan gøre er at få fat i noget ler - og få det i bunden af plantehullerne - eller sørge for at dine træer er på vildstamme/frøstamme. De laver pælerødder, som trænger længere ned i jorden og på den måde kan dine træer, hvis du vælger nogle forholdsvist sunde sorter, trives bedre.
Jordtrætheden - eller det er i grunden slet ikke jordtræthed. Hvis det skal betegnes rigtigt, må vi sige at træet forpester rodzonen så ethvert forsøg på at få frø af egen familie til at trives i jorden, ikke lykkes. De vil ikke have konkurrence fra eget afkom. Det betyder at frø ikke vil spire ret godt og planter vil trives dårligt, når de tilhører rosenfamilien, hvor roser, æbler, pærer, røn, tjørn og en del andre hører til, desuden mistrives spiraea også her.
Vil anbefale at du finder 2 æbletræer, der giver dig en forskudt spiseperiode, hvor du ved, at du får æblerne spist eller brugt på anden måde.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Mogens; E., 27. august 2010 kl. 8.59
Det var meget lærerigt. Det er ikke noget man lige kan læse i de alm. havebøger. Tak Boi.
Skrevet af: Lene Andersen, 27. august 2010 kl. 17.11
Tusind tak for det lærerige svar, Boi. Mon du har tid til at svare på mere?
Grunden til at jeg havde tænkt på de to sorter, var at jeg andet steds på havenyt.dk, havde læst at de skulle være nye og sygdomsresistente sorter. Siden har jeg så faktisk læst, at Elstar også er temmelig modtagelig for bla skurv.
Ang. valg af sorter vil jeg gerne have et træ hvor frugten kan holde til ind i feb., marts, men er det egetlig realistisk, når man kun har et kolonihavehus at opbevare frugten i? Desuden et træ, der er tidligt her i september, men for begge gælder at de ikke må være syrlige. Kan du foreslå sorter. Kan du foreslå et sted at købe frugttræer? Passer det at det helst skal være økologisk i forhold til det med sygdom? Jeg bor i Århus.
Mange hilsner Lene
Skrevet af: Boi Jensen, 27. august 2010 kl. 21.01
Hej Lene og Mogens
Tak for tilbagemeldingerne og til Mogens, nej det kan man ikke læse på et sted, det kræver årelangt arbejde med tingene og afprøvning igen over mange år.
Til Lene og andre, der vil prøve at følge sporene efter nogle af de gode æblesorter:
Et par gode septemberæbler, der kan tåle noget sandet jord og være gode spiseæbler uden for meget syrlighed, Bøghs Citron, Rød Ananas og Astrakan Gyllenkroks.
En gemmesort - omend det kan være vanskeligt at gemme i et kolonihavehus, hvis du ikke har nogen form for jordkælder eller lignende, så temperaturen kan holdes over 1 grad plus, - Bodil Neergaard.
Og så lever jeg af at pode frugttræer og sælger af produktionen.
Skrevet af: Karin P, 29. august 2010 kl. 0.43
Boi : Jeg har de sidste par dage fået en advarsel op, når jeg forsøger at gå ind på din hjemmeside. Den siger at din side er inficeret med virus. Har aldrig tidligere haft problemer.
MVH
KarinP
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Frugttræer