Skrevet af: Michael Blæsberg-Knudsen, 15. august 2010 kl. 11.47
Træet er begyndt af få lange revner og barken falder af på de nederste 1,5 meter. I de 6 år, hvor jeg har haft haven, har toppen altid haft rigtig mange ydergrene med visne blade. Er der nogen der ved hvad det kan skyldes? - og er der noget, som jeg kan gøre for at afhjælpe problemet. Træet har alle årene båret godt med frugt.
På forhånd mange tak.
Michael
Skrevet af: Hanne Christensen, 15. august 2010 kl. 22.43
De lange revner, ses øverst i venstre hjørne, er frostrevner. Mange træer har fået dem i løbet af sidste vinter, også mit gamle Filippatræ.
Træet bliver svækket, men kan leve videre en del år/mange år.
Mit træ har desuden kræft, men giver alligevel en masse æbler.
Jeg har valgt at lade træet stå og ældes på sin måde, til glæde for svampe, insekter og fugle.
Den afskallende bark betyder at træet ikke kan suge vand og næring op i det område.
Prøv at pille det døde bark af, helst uden at såre det levende, så får du et indtryk af hvor stort et område det er dødt og kan der ud fra vurdere om træet skal skiftes ud eller.......
Venlig hilsen
Hanne Christensen
Skrevet af: Michael Blæsberg-Knudsen, 16. august 2010 kl. 13.09
Kære Hanne.
Mange tak for dit svar. Dit svar får mig til at tænke på, at da jeg købte stedet for 6-7 år siden, havde jeg efterfølgende et bed med jordbær under træet. Forinden var der græs og inden jeg havde nået at stoppe ham, var der et familiemedlem, som havde brugt en havefræser helt op omkring træet flere gange hvilket jeg dengang frygtede ville ødelægge træet. Jeg havde helt glemt denne episode, men mon ikke der - desværre - er en sammenhæng.
Endnu engang tak for dit svar.
Michael
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad er der galt med min Filippa