Forum

Orm i vandtønde

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Leif Simonsen, 12. august 2010 kl. 13.06

Kære alle
Jeg har en relativ ny whiskytønde til regnvandstønde. Der opstod en dårlig lugt ved vandet og tømte så tønden. Ud kom nogle underlige orm.
Er der nogen, der ved hvad disse er, og om de er skadelige.
Jeg vedhænger et lidt ulækkert billede.
VH/Leif

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 12. august 2010 kl. 13.16

Har desværre ikke svar, men samme problem: Stinkende vand fra tønde - og lejlighedsvis kommer der sådan en larve ud af tappehanen - adr!
Tønden får vand fra et udestuetag, hvor fuglene er flittige - så måske er det et insekt, som lægger larver i fuglelorten, som så bliver skyllet med regnen end i tønden?
Jeg lever med problemet og bruger vandet til prydhaven - jeg tør ikke vande køkkenhaven med det"
Hilsen Tina

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. august 2010 kl. 14.36

Det kunne ligne "rottehaler".

Det er larverne af en svirreflue og lever i stærkt forurenet vand.

Hvis de ligner fluemaddiker med et langt ånderør i den ene ende, er det nok sådan nogle.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 12. august 2010 kl. 19.07

Hvis svirrefluer er dem der står stille i luften og spiser pollen er det ihvertfald ikke dem!
De lever af bladlus og lægger bestemt ikke æg i vand!
Fluer lægger heller ikke æg i vand så det må være et andet insekt.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. august 2010 kl. 19.13

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 12. august 2010 kl. 19.34

Hej.
Der må være to navne for samme for se :

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/skade_og_nyttedyr/663.html

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. august 2010 kl. 19.47

Hej.

Hvis man skal være helt nøjagtig, skal der bruges de latinske navne.
Mange insektgrupper har underarter med vidt forskellig levevis.

Mvh. Hans

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. august 2010 kl. 20.10

Disse rottehaler har jeg hørt skulle være nogle bakterie - stammer, som til sammen giver disse besynderlige vækster, men jeg er lidt usikker på om ikke jeg blander nogle ting sammen .

Jeg har derfor fundet dette afsnit : Ved større iltsvind dominerer myggelarver (Chironomus) og børsteorme (bl.a. Tubifex). De har et rødt hæmoglobin, som kan udnytte de meget små iltmængder i vandet. Ved totalt iltsvind dominerer forureningsindikatorer som fx rottehaler, som er larver af svirreflueslægten Eristalis. Med hovedet nede i mudderet har de rigelig føde, og ilten henter de ved overfladen gennem et langt ånderør. Ved voldsom forurening med organisk stof er der også mange kolonier af bakterier og andre mikroorganismer, de såkaldte lammehaler.

Så måske er det lammehaler som fremkommer i mit brændenælde udtræk ..............

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 12. august 2010 kl. 20.32

Citat:
"Det kunne ligne "rottehaler".
Det er larverne af en svirreflue og lever i stærkt forurenet vand."
Ja, det synes jeg virker mest sandsynligt - har bare svært ved at forstå, hvordan min lukkede trætønde kan blive så stærkt forurenet - men måske er det nok med stillestående vand???
Stinker gør det i hvert fald - men elsker den nu for sit rustikke udseende - det slår altså både de autoriserede af plastik og palletankene :-)

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. august 2010 kl. 21.16

Hej Tina.

Jeg skulle nok have skevet næringsrigt vand. Forurenet har en forkert klang i vore dage. Forklaringen har du fra stedet vandet kommer fra.

Men glæd dig. De er fuldstændig uskadelige og et eksempel på naturens mangfoldighed.
Jeg skal medgive dig, at det kan virke ulækkert, men sådan er der så meget :-).

Mvh. Hans

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 13. august 2010 kl. 8.17

Tak Hans :-D
Ja, næringsrigt lyder også bedre i mine ører :-)
Vil jeg fluks bruge som undskyldning overfor mit sure ribs af en mand, som ikke påskønner tøndens æstetik men i stedet brokker sig over hørmen ;-p
Hilsen Tina
PS: Det er jo kun, når man tapper vand, at man kan lugte det - ellers er den såmænd meget fredelig :-)

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 13. august 2010 kl. 8.44

Hej...havde ellers lige planlagt at jeg ville købe sådan en flot tønde......skal man lade være?......For de grønne plastik er jo ikke særligt kønne....Og ved nogen hvor man evt. kan købe de flotte whisky tønder?

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 13. august 2010 kl. 12.56

Hej Maj-Britt,
du kan købe trætønden via coop (nettorvet), men den er vist udsolgt i skrivende stund. Men hold øje - den kommer jævnligt på tilbud (800 kr.), mens den ellers ligger helt op til 1200 :-/
Min har en smuk messinghane - og trods vandets lugt, ja så vil jeg altså hellere have træ end plastik - men min står også på hjørnet af udstuen og terrassen. Andre steder i haven har jeg plastik - men pønser på at skifte til træ (når min mand ikke ser det ;-)
Hilsen Tina

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 14. august 2010 kl. 9.53

Hej Tina!

Tak for svaret. Ja de er nu noget kønnere dem af træ. ER medlem af Coop....så vil holde et vågent øje. ;0)

Nyt svar til emnet »Orm i vandtønde«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Orm i vandtønde

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider