Forum

Gammel egetræsstub / dræbersnegle

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Katrine Rønnow, 8. august 2010 kl. 22.56

Hej

Vi har en gammel egetræsstub stående (ca. 1,3 m i diameter, 2 m højt), som er lavet om til legeudkigstårn og som vi egentligt er ret glade for. Egetræet blev fældet for 3-4 år siden pga sygdom. Det står egentligt ganske pænt tilbage, som det er nu. Men vi er interesseret i at vide, om vi mon kan regne med, at dette fortsætter eller om en sådan stub vil forfalde og rådne, så vi må skille os af med det inden for de kommende år. Vi står overfor et carport/redskabsrum-byggeri, hvor træstubben har en afgørende betydning i forhold til mulig placering.

Vi har på det seneste konstateret en større forekomst af dræbersnegle rundt om denne træstub end andre steder i haven. Der er også begyndt at vokse svampe på stubben. Kan man forestille sig, at stubben kan være et attraktivt tilholdssted for disse snegle?? Stubben er forholdsvis fugtig nederst (hvor svampene gror) og der er huller ind visse steder.

Venlige hilsner
Katrine

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 9. august 2010 kl. 0.06

Hej Katrine.

En egestub i den dimension vil stå i rigtig mange år. Hvor mange er umuligt at sige.

Da elmesygen rasede, måtte jeg fælde nogle gamle elmetræer af nogenlunde samme størrelse, og det er først nu, at stubbene rådner væk.

Eg er meget mere bestandigt end elm, så de første 20-30 år sker der nok ikke de store ting.

Det yderste lag (splinten) vil forgå først, hvorimod kærnetræet på sådan et gammelt træ er næsten uforgængeligt. Tænk på moseeg og gamle slotte, som står på egepæle ( Egeskov o.a.). Godt nok under vand, men alligevel.

Det sidste med svampene og sneglene er nok splinten, der langsomt er ved at nedbrydes. Kærnetræet er så hårdt og indeholder så meget garvesyre, at det er næsten uangribeligt.

Mvh.
Hans

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 9. august 2010 kl. 8.44

Du kan fjerne barken på hele stubben, så der er mindre fugt til snegle og svampe.
Hvis det er honningsvamp, kan de sende mycelier ud langs de øverste rødder af egen til andre træer og angribe dem.
Vi mistede flere andre træer på den konto, da vi ikke vidste, at svampen især holdt af ask,som vi havde ladet en stup stå af.
Lugten af svampe og forrådnende bark trækker nøgen-sneglene til, så det bruger vi som sneglefælde.
Kernen kan stå i mange år.
Anne Marie

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine Rønnow, 16. august 2010 kl. 17.41

Hej

Mange tak for svar. Jeg vedhæfter lige et billede af træet, så I kan se, hvordan træet og svampene ser ud.

Mvh. Katrine

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. august 2010 kl. 8.47

Det er IKKE honningsvamp!
Det ligner en hovporesvamp af en eller anden type. Den kan gro på døde træer i mange år uden man kan se nogen nedbrydnings-effekt.
Sjovt med det lille hyldetræ,der gror i hullet.
Du kan drysse en tynd ring af rent brændeovns-aske rundt om foden af stubben. Det holder snegle og andre svampe væk.
Hilsen
Anne Marie

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. august 2010 kl. 12.40

Gad så vide om brandeovns aske kan forhindre en heksering i at vokse sig større, hvis der drysses aske uden om ringen.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. august 2010 kl. 20.40

Aske er meget basisk, så måske. Prøv det.
Jeg bruger det hvert forår på terassen. Det tager algerne, jeg fejer det væk og terassen bliver som ny.
Anne Marie

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 18. august 2010 kl. 15.23

Interessant med det aske. Bruger du aske på en træterasse eller en sten-?
Bruger du aske andre steder for at holde snegle væk?

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 18. august 2010 kl. 21.29

Det er en grå stenterasse. Jeg ved ikke,hvordan træ vil reagere på den meget basiske aske.
Jeg bruger det i forsøg på at stoppe honningsvampen,som har slået flere store træer ihjæl.
Jeg bruger en saks til snegle i haven(3 ha).
Men jeg bruger det til af smelte is på trapper og gangarealer om vinteren. Det generer ikke fodtøj og hundepoter og skader ikke jorden.
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Gammel egetræsstub / dræbersnegle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Gammel egetræsstub / dræbersnegle

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider