Forum

Mange sygdomme i år?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 8. august 2010 kl. 13.38

Er vi ramt af mange sygdomme i vores haver i år eller er det bare mig der har været uheldig?
Sidste år havde jeg stortset ingen sygdomme i haven/drivhuset.
I år har jeg spindemider, MANGE myrer havde også sidste år nogle self) meldug, roser med røde pletter, larver, stråle plet.
Og generelt en have der ikke fungere ret godt.
Jeg har vandet og gødet og passet og plejet.
Mit ferskentræ, og alle kirsebær træer giver stortset intet i år.
Ferskentræet giver slet intet, men har tilgengæld huller i bladene.

Er det bare her eller er dk angrebet gårdt i år?
Man skulle ellers tro at efter den vinter vi har haft så var skade dyrene slået godt tilbage?

Mvh Jens

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. august 2010 kl. 13.51

Hej Jens -

Jeg har en supersæson i drivhuset uden problemer - lidt trips og spindemider, som bliver holdt nede af mine nyttedyr, men ellers gror det forrygende! Min højeste chiliplante er nu lidt over 2 m, og jeg får snart så mange chiler og peberfrugter, at jeg ikke aner, hvad jeg skal stille op med dem. Og jeg har været nødt til at fjerne et par tomatplanter, fordi de fyldte for meget.

Jeg har ikke fået nogen kirsebær, men det er ikke pga. sygdom - der kom bare lige en frostnat forbi, da det var helt hvidt af blomster, og så var det løb kørt - ærgerligt...

Mine roser startede flot med en fantastisk blomstring, men nu ligner de l... - rødprikkede blade over det hele. De får nok en tur med hækklipperen en af dagene, så de er til at holde ud at se på. Det er dog kun roserne i den ene del af haven - klatreroserne i køkkenhaven fejler ikke noget.

Så totalt set har jeg en sæson, som jeg plejer - et par problemer, men ellers gror det hele, som det skal.

mvh
Anja

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 8. august 2010 kl. 15.41

Jeg synes jeg er plaget af sygdomme i år - mine cypres og bukbom (i store krukker) er alle gået til og det var ellers en bekostelig affære at anskaffe dem for snart 3 år siden. Har så sent som idag fjernet de sidste buxbom :-(

Min Reine Claude Quillion savede jeg ned igår det holdt heller ikke - det er træ nr. 2 der er gået til på sæson 2 i haven. Tror rder må være noget med jorden lige præcis dér - det ligner grå monilla angreb men planteskolen er ikke enig, ak. Men nu er det savnet ned og fjernet.

Drivhuset derimod har (7-9-13) en helt utrolig vækst og jeg vælter mig i agurker (de plejer eller at blive angrebet af mider og meldug) tomaterne stortrives også.

Min vin i drivhuset troed ejeg var gået til i vinters så den blev klippet helt tilbage. Den skyder nu flot men giver ikke en eneste drue i år, desværre.

Alt i alt er jeg ikke imponeret over haven anno 2010. Håber på bedre held næste år!

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 8. august 2010 kl. 15.59

Jeg har også en vin i drivhuset.
Den begyndte at lave druer for første gang i år (andet år jeghar den) De visnede og planten visnede også. Så begyndte den at skyde igen, men nu er den næsten død. Det må næsten være spindemider. Det med rødprikkede roser, hvad skyldes det? Jeg har også prikker Grå tror jeg på bladene, specielt på bunddækkeroserne.
Mvh Jens

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 8. august 2010 kl. 17.35

Nu vokser træerne jo ikke ind i himmelen.Der er sejre og nederlag hvert år.
I år har f.eks. været et godt år for artiskokker!
Vi har høstet omkring 50 på planter der blev sået i år.

Hvad angår de røde spidskål, der tidligere er blevet omtalt er det ikke en speciel tidlig sort-jeg må mistænke at det drejer sig om en alm. men usædvanlig rødkål, idet den først har de først har hoveder på nuværende tidspunkt. Jeg HAR høstet spidskål for flere uger siden og de blev sået efter de røde spidskål.
Nu bor jeg i et område hvor TV2 sangen ikke gælder for : "Det regner altid der hvor jeg bor".
For at afsløre hvor man evt. skal bo for at få så lidt nedbør drejer det sig om Haslev.
Mange sorte skyer med torden er drevet forbi de seneste måneder, omend både bønner og regndans er blevet lokket til at væde min tørre køkkenhave, har det ikke resulteret i regn-80 mm i Slagelse og 76 mm i nærheden af Holme Olstrup er en stakket hån mod mit begær om regn.

Faktisk har jeg aldrig oplevet en så tør sæson som den nuværende. Min hæk er ved at dø af vandmangel!

Den har formentlig stået der i mere end 50 år.
Mine bøgetræer smider bladene og min græsplæne er moden til en total fornyelse, da den ikke længere eksisterer.

Jo jeg vander -min ferie blev brugt på at vande fra morgen til aften-mine majs ville ikke eksistere uden min vanding og porrene har ikke fået en dråbe fra oven siden jeg plantede dem ud for mange mange uger siden og ville være døde hvis ikke de var blevet vandet.
Nå-der er jo en positiv bagside!
Jeg såede soyabønner!
Vel ikke en af de mest kendte køkkenhaveafgrøder der eksisterer i Danmark og jeg har da heller aldrig prøvet den før.

Det viser sig måske at være den mest lovende afgrøde denne sæson.
Nu er planterne omkring 65 cm høje og der er blomster på dem ( hvis man kan kalde det blomster !)
Blomsterne er mikroskopiske og lillafarvede.Med min optimisme, kan jeg allerede se ansatsen til de første soyabønner!
Jeg forventer ikke at høste soyabønner, men bælge med umodne bønner.
Nu mangler jeg blot opskrifter!
Måske man kan blive leverandør til Noma!

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 8. august 2010 kl. 21.31

Naturen er vel altid noget uberegnelig, og ingen tør vel heller påstå at de ved alt om hvorfor vores forskelleige vækster opfører sig som de gør, eller især hvorfor de nogen gange opfører sig meget anderledes "end de plejer". Jeg tror bare at der er sket det i år, at PLEJER er afgået ved døden!
Sidste år var jo et jubelår for mange afgrøder, olden i massevis, kilovis af lækre kirsebær o.s.v. Jeg ser også mange sjove forskelligheder i år. For første gang i de 30 år jeg har høstet af mit kirsebærtræ - ikke et bær. Jo mange blomster, og også ret mange bær ansat, så dryssede de fleste af inden de blev ret store, og de får der nåede at få lidt farve er også væk nu før de modnede helt. Og mange andre iagttagelser fortæller mig blot at naturen har andre planer i år. F.eks. har jeg aldrig i mit liv oplevet så mange humlebier i mine blomster og krydderurter, til gengæld har jeg vist kun set en eller to hvepse. Og en yderligere forklaring kan også være, som der har været fortalt om i radioen, at en meget stor del af især frugttræer ret tidligt blev angrebet af går monilia (kan ikke lige huske om det staves så'n) men lad os slå koldt vand i blodet. Min (begrænsede) erfaring er, at naturen selv er den bedste til at rette op på tingene og tilpasse sig vilkårene.
Så lad os nyde det der gror og giver os afgrøder i år, og så håbe på et bedre vækstår næste år.
Ingen panik - og ikke noget med at fælde det hele før vi har givet det en chance.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 9. august 2010 kl. 11.38

Gert jeg har oplevet ca det samme. Men kirsebærene er nok som Anja skriver pga frost, det fik mit træ nemlig også.
Nå jeg afventer og ser hvad der sker :-)
Mvh Jens

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 15. august 2010 kl. 17.10

Hej Anja
Jeg har gennem længere tid fuldt med på sidelinjen i havenyt, men bemærkningen om din chili nødvendiggjorde simpelthen at jeg måtte lave et login. Jeg har kun dyrket chili i to år og har aldrig set en chili på to meter. Du må fortælle noget mere. Er den fra i år? eller er det en plante du har overvintret. Har du selv sået planten? Egne frø eller købte. Har du den i krukke eller i jorden og hvordan med den du har på friland? Håber du gider ikke skrive en lille beretning? Jeg er da bare så nysgerrig og vil gerne lære. Nogen gange gør størrelsen jo en forskel og en chili på to meter, det er da lidt blæret. Du må være søde at lægge et billede ud så vi kan se vidunderet.
mvh
Bente

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 15. august 2010 kl. 17.56

Ja, den ville jeg også gerne se.
Husk at chili kan fryses ned. Bare ned i en pose og så tager man op efterhånden som man får brug for dem.
Op i en minihakker med lidt olie, hvidløg og salt og så kan de chiliglade selv dosere. Let og lækkert.
De holder længe i fryseren.

Man kan selvfølgelig også lave en masse besværlige ting med dem. Lige nu er der nogle flygtninge der har fået mine superstærke chilier fra sidste år. For stærke for mig - men for dem er det svært at finde en chili i dk der smager af noget :-)
De må ha nogle frø!

Jeg synes også meget har sygdomme i år. Roserne i haven: Nedtur!
Men der er også meget der lykkes pga sol og regn i store mængder, f.eks. dahlia, sommerblomster og mange stauder.
så det er vel fifty-fifty.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. august 2010 kl. 18.19

Hej Bente -

herligt at få lokket dig med på havenyt!

Herunder et billede af min frilandschili, som kun er ca. 1.6 m. Det er nemlig svært at fotografere den i drivhuset, da står tæt sammen med de andre planter, så det er næsten umuligt at skelne den fra de andre på et billede, har jeg fundet ud af...

Det er mine Jamaican Bell, der bliver så store. De har hele tiden været ret høje, men da varmen endelig kom, gik de totalt amok, så jeg var nødt til at plante den ene i kartoffelbedet. Og der er masser af frugt på dem også, så dem skal jeg have spist mange af de næste måneder! Jeg har selv taget frø af en plante, som jeg købte hos www.gartneri-toftegaard.dk/main-default.asp sidste år.

Planten i drivhuset står i en 10 l-potte, som står ovenpå jorden i det bed, så jeg regner med, at den har sendt lidt rødder nedefter også.

Og jeg har masser af andre planter, som er store og flotte - i det hele taget har jeg en rigtig herlig sæson i år!

Jeg har lavet en lille dogmefilm, der viser de fleste af mine planter derude:

www.youtube.com/watch?v=mxgG1Dvxsnk

Mvh
Anja

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. august 2010 kl. 21.35

Man føler sig helt hensat til Amazon junglen så frodigt som dit drivhus er, - Respekt.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. august 2010 kl. 21.51

Tak!

Jeg er også superglad for, at det er blevet så godt i år, for jeg har godt nok brugt meget tid i vinter på at forberede det...

Og jeg er meget svær at hive ud derfra, når jeg først går og piller i planterne!

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 16. august 2010 kl. 8.20

- mange planter egner sig ikke til krukker - når det bliver lidt vinter - hvis krukkerne ikke graves ned -
M.M

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. august 2010 kl. 9.21

Vi har mange krukker med store og små Hortensia som står meget vind omsust hele året. Hvert efterår lægger jeg bare krukkerne ned, med jord og plante, så løber vandet fra jorden og der sker ingen frostskader. Selv efter denne hårde vinter har de alle klaret det fint. Så Hortensia behøver man ikke at grave ned i jorden.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 16. august 2010 kl. 10.11

Hej Anja
Tak for svar om dine chili. Jeg må så en Jamaican bell til næste år. En fornøjelse at komme på rundtur i dit drivhus.

Nyt svar til emnet »Mange sygdomme i år?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Mange sygdomme i år?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider