Skrevet af: Marie Englund, 3. august 2010 kl. 23.14
For andet år i træk er især mine basilikumplanter blevet angrebet af noget mystisk. Jeg kan ikke se nogen dyr, men de rødbrune æg (?) og spidelvævet siger noget andet. Jeg har brugt insektsæbe ad flere omgange, men igen i år ser det ud til, at jeg taber kampen. ØV! Hvad kan jeg gøre?
Skrevet af: Lilium J., 4. august 2010 kl. 7.50
Det ligner et kraftigt angreb af spindemider.
Hvor dyrker du din basilikum?
Hvis du har den i drivhus vil jeg foreslå at du udsætter rovmider efter endnu en gang insektsæbe og en tilbageklipning.
Hvis du dyrker dem i potter vil jeg tage dem udenfor og spule dem over med vand et par gange om dagen-det plejer de ikke at bryde sig om.
Skrevet af: Marie Englund, 4. august 2010 kl. 8.51
Jeg dyrker dem inden for. Kan spindemider overvintre i tomme potter? Det undrer mig lidt, at jeg er så hårdt ramt to år i træk. Jeg har prøvet at overspule og fået dem helt fine, men efter en uge er de der igen. Jeg kan ikke have rovmider i vindueskarmen ;-) ?
Skrevet af: Lilium J., 4. august 2010 kl. 9.34
Næppe, men hvis du har andre stueplanter kan de evt. smitte dem.
Jeg kæmper f.eks. med spindemider i mine orkideer.
Skrevet af: Mogens; E., 4. august 2010 kl. 18.45
Spindemiderne er så små at de kan være luftbårne ved gennemtræk i lokalet på en varm sommerdag.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad er det her?