Forum

Hvide blade på roser

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 14. juli 2010 kl. 12.53

Er der nogen af jer der har en god forklaring på billedet nedenfor?. -Hvide-pink blade på nyvæksten af roser. Den ene kvist er fra en nyplantet rose de andre er fra gamle eksisterende roser, som ikke har haft det før. De har fået alm. rosengødning her i foråret.
Virus? klorofylmangel?... jeg er ikke den store rosennørd...

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 14. juli 2010 kl. 13.23

Uden at jeg helt tør sætte mit hoved på spil ligner det alvorligt et virusangreb.

Behandlingen er at skære tilbage til sundt ved ( og husk at saksen ikke er steril! ).

Sprit er et udemærket middel som kan bruges til aftørring af din beskærersaks.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 14. juli 2010 kl. 21.05

Hej Lilium og andre med aftørring af sakse og andet værktøj. Sprit dur absolut ikke til desinfektion af svampe og virus. Jeg har i mange år også gået og fortalt at sprit duede, men blev en gang belært af et par sygeplejersker og har siden berørt emnet, bl.a. med en apoteker.

Svaret er at det folk ofte har stående, er atamon og klorin som er egnet til formålet, men med klorinen skal der passes på for klor er meget flygtig, så det fordamper, og iøvrigt er det rigtig skidt for naturen, at der bruges for meget klor. Hvis den er fordampet fra midlet, er det virkningsløst. Andre kemiske muligheder er der også, men de er ikke mulige for almindelige mennesker og iøvrigt bør vi undgå brugen mest muligt.
Jeg kunne også forestille mig at en varmebehandling - kunne gøre det, ved i hvert fald at når vi skal fjerne virus fra stiklinge og podekviste fra grene, kan det gøres ved opvarmning til omkring 40 grader, så en tur i kogende vand, må også tage livet af selv de mest sejlivede.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 14. juli 2010 kl. 22.13

Helt korrekt at der er enkelte virus der ikke er modtagelige for desinfektion med sprit-men flertallet er!

Man kan -hvis man vil være helt sikker på, at der ikke eksisterer patogene virus tilbage på sin beskærersaks, sætte ilt til den efter at have dyppet den i sprit. ( husk at optræde med nummeret overfor børnebørnene!)

Nyt svar til emnet »Hvide blade på roser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvide blade på roser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider