Skrevet af: Hans Ingvorsen, 25. juni 2010 kl. 22.29
Jeg har bygget nyt hus på en stor grund. For ikke at have så meget at holde når man bliver gammel, så har jeg plantet det halve til med normans gran og en del fyre træer. Der er kommet nye skyd på det hele og det ser flot ud, men på nogen af gran er skuden blevet meget lyse. Mere gul end grøn, og sådan er det også gået med nogen af de fyr jeg har plantet. Det har fået npk gødning her i april. Joren er nok mul med ler, og er blød når det regner og meget hår når det er tørt. Jeg har holdt det reg med luge hjern. Ingen gift her.
Der er også planntet en del bøg .eg,lærk, men det gror fint.
Hilsen hans fra Grenaa
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. juni 2010 kl. 8.23
De nye skud på træerne er altid gule på nuværende tidspunkt.
De danner først de sidste grønkorn i nålene når de modner af.
Du skal ikke gøde mere i år. Nu skal de have fred til at sætte rod.
Renholde med lugejern er fint. Kommer der tidsler, kan man 'trækker' op efter en våd periode med handsker, så får men mest rod med. Og det skal være inden de sætter blomster, hvor de sender oplagsnæring nedad i roden. Man kan helt fjerne dem fra stykket ved denne udpining.
Anne Marie
Skrevet af: Hans Ingvorsen, 26. juni 2010 kl. 21.54
Tak for svar. Det er sådan at de fleste træer med nye skud er lysegrønne, men der er nogen som har gule skud, og når jeg skriver gul så er det gul som en citron eller appelsin. Og det har jeg ikke set før. Det er som om at de mangler et farvestof.
Et andet spørgsmål er. Hvor kan man få taget en jor analyse for at se om jorden mangler noget.
Hilsen Hans
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 27. juni 2010 kl. 8.21
Er det hele stykket eller kun i pletter, misfarvningen optræder.
Hvad var jorden brugt til før plantningen?
Nogle Planteskoler/havecentre modtager jordprøver til videre analyse. Mener også Hededanmark gør. Prøv at Google jordprøver.
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Normans gran og evt fyr træer