Forum

Hjælp vedr. kirsebær og japansk kirsebær

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Line P., 24. juni 2010 kl. 8.39

Hej

Min kæreste og jeg har næsten lige overtaget et hus, hvor haven er noget forsømt. Ud fra hvad jeg kan se, er der 2 kirsebærtræer og hele 4 Japansk kirsebærtræer. Alle træerne har det rigtig dårligt. Der er huller i bladene, myre i nogle af træerne, nogle visne blade hist og her og meget få bær på de 2 rimelig store kirsebærtræer. Det skal så også lige siges, at græsset var ½ meter højt, da vi overtog det og fyldt med mos.

Vi har selvfølgelig slået græsset og derefter gravet rundt om nogle af træerne, så de bedre kan få vand. Jeg har forsøgt at finde frem til, hvad de kan fejle. Af hvad jeg lige har kunnet finde frem til, så bor myrerne i træet på grund af bladlus (dem kan jeg dog ikke se). Jeg har læst mig frem til, at det kan være en svamp, der har angrebet træerne, og som kan sprede sig til flere træer. Grå Monilia tror jeg vist de kaldte det.

Kan det være det, der har angrebet alle træerne? Og er jeg nødt til at fjerne alle træerne eller er der andre muligheder (alle træer ser ud til at være angrebet)?

Jeg fandt også en larve, der var krøllet ind i et blad på et af træerne, men der er ikke flere af dem, så det kan vel næppe være noget med den at gøre?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. juni 2010 kl. 8.54

Hej Line P.

Tillykke med haven - det ser ud som ud I indleder et venskab med haven præget af nysgerrighed fra Jeres side - I kommer til at få mange glæder på den måde :-)

Jeres kirsebærtræer har det samspil med andre organismer, som nu hører sig til - det er et vilkår! Men der er alligevel noget I kan ændre på, sådan som eksempelvis vandforsyningen til træerne (som I allerede har ændret på).
Giv gerne en lille fodpose til hvert træ af velomsat havekompost - alternativt græsafklip / blodkløver som grøngødning. Det vil forsyne træerne med næringsstoffer, som de ikke har fåët i årevis i en forsømt have.
Svampeangrebet (som godt kunne være grå monilla efter din beskrivelse) kan I forsøge at mindske ved at beskære træet nu.
Se mere info under emnet "grå monilla", hvor der også er beskrevet, hvad man skal være opmærksom på når man går igang med sådan en sygdomsbekæmpende beskæring.

Jeg ønsker Jer rigtig god arbejdslyst !

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Pors, 27. april 2012 kl. 11.18

Vores hængende japanske kirsebærrød har sat et stort opret skud. Det ser mærkeligt ud, så jeg vil spørge om det er nødvendigt at skære det bort for at bevare de nedhængende grene. Hvis det skal skæres ned eller helt bort, hvornår skal det så ske?
Venlig hilsen
Jette Pors

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 27. april 2012 kl. 14.49

Jeg havde lige det som englænderne kalder "an inspiring moment"/et inspirerende øjeblik. Jeg tastede: "Japansk kirsebær beskæring" ind i Google, og det første link som kom frem var såmænd det her :

www.havenyt.dk/forum/prydhaven/3094.html

Hvis der skal skæres skal det ske i august-septemper. Spørgsmå¨let er så OM, det skal ske. Det er en smagssag, men eftersom en nedhængende japansk kirsebærtræs fremmeste karakteristika er...nedhængende grene, så ved jeg godt hvad jeg ville gøre.

Nyt svar til emnet »Hjælp vedr. kirsebær og japansk kirsebær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hjælp vedr. kirsebær og japansk kirsebær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider