Skrevet af: Tine Hartung, 23. juni 2010 kl. 10.58
Blomster og græs i vores 'gamle' have er totalt ødelagt af noget mærkeligt slim, der sidder på bladene og ligner glas.
Nyplantede blomster går ud og ser ud som om, at der er et dyr, der har gnavet af bladene. Trist, at se på.
Hvad skyldes det, og hvad kan vi gøre?
Skrevet af: Lilium J., 23. juni 2010 kl. 13.58
Prøv at se efter i aften på vejen hjem fra Sct. Hans bålet!
Jeg vil gætte på at det er snegle.
Skrevet af: Tine Hartung, 23. juni 2010 kl. 15.37
Nej, det er netop IKKE snegle....
Skrevet af: Maja S., 23. juni 2010 kl. 21.54
Hej Tine.
I min have har jeg det samme problem, og der ved jeg at det er snegle.. ikke at se om dagen, men ligeså snart det er mørkt kommer de frem fra hække og buske, og så gnaver de løs af mine småplanter..
Mon ikke bare de gemmer sig?
Kh Maja
Skrevet af: Lisbeth Grünberger, 3. august 2020 kl. 15.55
Hej. Jeg kan se, at det her er en gammel tråd.
Jeg har fuldstændig det samme problem som Tine. Rigtig mange af mine planter er inficerede af det dér glasagtige slim og går ud. Det er ikke snegle.
Er der evt nye indlæg i debatten??
Mvh Lisbeth
Skrevet af: Anne Demant, 3. august 2020 kl. 21.31
@Lisbeth
Jeg tror også det er snegle. Har du været ude efter det er blevet mørkt og kigget? det kan godt være der både er snegle med og uden hus. Også undersiden af bladene.
Prøv at lægge et billede af en af planterne så vi kan se hvad det er du mener.
Skrevet af: James F., 4. august 2020 kl. 6.46
Lisbeth, hvor VED du det fra, at det IKKE er snegle?
Ud fra din beskrivelse af 'glasagtig slim', så hælder jeg nu også mest til, at det ér snegle, som du har besøg af. Sådan ser mine planter nemlig ud, når skov, ager og Iberiske snegle har været på besøg.
Skrevet af: Lisbeth Grünberger, 4. august 2020 kl. 19.46
Det drejer sig om en taghave med højbede og drivhus.
Specielt ét af bedene er problematisk. Jeg har vandet nematoder mod snegle ud og bruger også Ferramol. Det løser ikke problemet.
Alle blade på selv de spinkleste, høje blomster er fyldt med “stjernestøv”/glimmer. Andre steder er det mere glasagtigt slim. I drivhuset er der glimmer på snart samtlige agurkeblade og mange tomatblade.
Når jeg skriver glimmer, er det nærmest små diamantlignende prikker - ikke slim. Og det kan ikke ses på fotos.
Mvh Lisbeth
Skrevet af: Claus K Madsen, 4. august 2020 kl. 19.58
Kunne det være honningdug fra bladlus?
Skrevet af: James F., 4. august 2020 kl. 20.11
Må jeg drille dig Lisbeth ...?
Hvorfor bruger du ferramol, hvis du ikke har snegle? ;)
Skrevet af: Lars Holt, 4. august 2020 kl. 20.40
Kan du ikke tage et par billeder?
Skrevet af: Anne Demant, 4. august 2020 kl. 21.08
@Lisbeth,
I dit spørgsmål skrev du glasagtigt slim, ingen foto da det ikke kan ses. Men så de gnav der er i bladene da, må vi se dem?
Der kan sagtens være snegle i en taghave, man får dem gratis med når man køber planter, ikke at det er en regel at de er der, det sker bare. Ligesom der kan være lidt ukrudt og mos med i potten.
Skrevet af: Anne Demant, 4. august 2020 kl. 21.11
Vend bladene på agurker mm. og se efter om de små prikker du skriver om, bevæger sig. bittesmå der ligner edderkopper er spindemider.
Skrevet af: James F., 7. august 2020 kl. 8.39
Her er et par billeder af den glasagtige slim, som de Iberiske snegle har efterladt på nælde og hokkaidoblade hos mig. Ligner de det, som du observerer Lisbeth?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > ‘Slim’ på planter