Skrevet af: Ib Corell, 22. juni 2010 kl. 11.01
Hej
Er der nogen, som kan fortælle mig hvad der er galt med mit ananas æbletræ?.
Det blev kraftigt beskåret i efteråret og nu er der flere angreb som ses af billedet.
Jeg også 2 pæretræer som har lignende angreb. De ser dog anderledes ud idet mange af bladene er ødelagte (kun bladribberne er på).
Mvh
Ib Corell
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 22. juni 2010 kl. 11.09
Hej Ib
Jeg tror ikke, det har noget at gøre med beskæring, men at det er tale et angreb af spindemider (fra spindemøl). Jeg har nemlig selv samme type angreb på flere af mine prydbuske.
Dette svar fandt jeg i øvrigt i en supergod artikel under Skadedyr og plantesygdomme her på siden. Som artiklen foreslog, har jeg fjernet spindet fra grenene vha. en kost. Det er ikke så lækkert med larverne, men de er lette at fjerne.
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Ib Corell, 22. juni 2010 kl. 11.29
Hej Marie Luise
Det var da et hurtigt svar - TAK !
Jeg har surfet på nettet for at finde et svar og jeg har fundet at noget som hedder : Maladan, skulle få bugt på disse skadedyr, men prisen på dette er ca. 200 kr (Ups!)
Jeg læste også at man selv kunne blande noget selv: 8/10 Vand, 1/10 Husholdnings sprit, 1/10 brun sæbe. Tror du at dette kunne virke??.
Sender dig et billede af mine pæretræer
Mvh
Ib Corell
Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 22. juni 2010 kl. 19.12
bare tag en handske på og fjern det med hånden. Hvis det er et stort træ så behøver du ikke gøre noget, larverne er hurtigt væk også vokser træet videre. Det er bare et lille smule natur i haven :) hvis du ikke allerede har gjort det så, så sæt nogle redekasser op og inviter fuglene ind i haven. At bruge gift på et frugttræ er efter min mening helt forkert og helt unødvendigt i dette tilfælde.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 22. juni 2010 kl. 19.18
Glem alt om Maladan.
Det blev totalt forbudt for et par år siden.
Mvh. Hans
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 23. juni 2010 kl. 20.55
Hej Ib
Her er et link til den gode artikel om spindemiderne og hvordan man let fjerner dem.
Jeg har selv ikke flere spindemider i mine busker efter at have gjort som foreslået i artiklen.
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Ib Corell, 23. juni 2010 kl. 23.13
Hej Marie
Tak for mail. Det var godt at du sendte mig linket, jeg kunne ikke finde det her på hjemmesiden.
Det ser næsten som om at det er mine billeder. Jeg (konen) vil meget gerne have at jeg sætter et par redekasser op, så må man håbe at fuglene kommer og hjælper.
Tak for hjælp
Ib Corell
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad er dette?