Forum

Stort birketræ er gået ud i toppen i år

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 14. juni 2010 kl. 22.06

Vi har et stort birketræ, som ellers har været frisk, men jeg ser pludselig, at det er gået ud i toppen. Det står lige indenfor et fortov, hvor der saltes, kan det være årsagen ? Skal det mon fældes ? Har det simpelthen nået pensionsalderen ?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 15. juni 2010 kl. 8.22

Denne ekstreme tørre vinter og forår har trukket saften ud af mange planters knopper og tynde grene. Og den overdrevne saltning ødelægger en del af rødderne også, så træet kan ikke få liv i de øverste grene.
Måske kan de sovende knopper i toppen vækkes i en regnvejrsperiode.
Vi ser hver dag træer bryde med blade i toppen, som vi næsten havde afskrevet.
Jeg tror ikke birk frivilligt pensioneres.
Anne Marie

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 15. juni 2010 kl. 19.54

Tak for hurtigt svar Anne Marie. Det trøster mig lidt, for jeg nyder det store træ. Fotoet er taget fra 2. sals højde med peg opad. Mon det kan være helt fra ejendommen blev bygget i 1924 ?
Hilsen Clara

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 15. juni 2010 kl. 20.16

Specielt birk tager nemt skade af salt...
Så det vil helt sikkert også være mit bud. Har set tusindvis af døde/halvdøde birketræer langs motorveje og større veje.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H.K. Olsen, 22. juni 2010 kl. 19.55

Jeg har, på min sommerhusgrund, en halv snes store birk, der er ca. 35 år gamle.
3 af disse, som udgør en samlet klynge, - langt væk fra vej, der i øvrigt ikke saltes, er pludselig begyndt at tabe alle bladene, som i øvrigt nåede at blive fuldt udviklede. Grundvandspejlet ligger ca 1.5 meter nede.
Alle andre birketræer rundt på grunden fremstår med helt normalt frodigt løv.
Hvad kan årsagen mon være ?

Nyt svar til emnet »Stort birketræ er gået ud i toppen i år«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Stort birketræ er gået ud i toppen i år

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider