Skrevet af: Lise D, 2. juni 2010 kl. 7.37
Jeg stod igår aftes og beundrede mit nyplantede victoria blommetræ som skyder som var det betalt for det ;-) (er plantet for ca. 1½ måned siden)
Pludselig så jeg at noget havde ædt af bladene, helt specifikt de nye skudspidser og de nyudsprungne blade!
Jeg kigger lidt tættere på, der ligger små sorte kugler (afføring vil jeg tro eller æg?!) på bladene som falder af når jeg ryster grenen.
På bagsiden af bladet er der en form af spindelvæv og igen de sorte små kugler, bladene krøller nærmest sammen og er klistrede... OG... så er det jeg ser den - larven!!
En fed grøn lille fætter på 1-1½ cm der ligger der og hygger sig >:-(
Jeg husker jeg havde dem sidste år - i stort omfang og jeg lavede en eller anden form for sæbe blanding der tog dem - vist nok sprit, brun sæbe og vand...?
Nogle der husker blandingsforhold eller har en bedre løsning?
Hilsen - en små gnaven haveejer!
Skrevet af: Svend Høst, 2. juni 2010 kl. 8.02
Jep.... 1 del sprit 1 del flydende brun sæbe 8 dele vand , omrystets før brug .
Bruges bedst i "gråvejr" (ikke i solskin).
Mvh. Svend Høst
Skrevet af: Lise D, 3. juni 2010 kl. 22.56
Tak Svend - larmen er stort set gået i alle mine frugttræer - så nu har de lige fået en ordentlig omgang spray...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > De pokkers små grønne larver!