Skrevet af: Jørgen Iversen, 31. maj 2010 kl. 10.55
- i efteråret 2007 plantede jeg en "færdighæk" i bøg på med en højde på 150 cm - 20 meter lang - lidt snoet og primært i vestskel.
- den har sprunget flot ud og vokset fint i 2008 og 2009.
- ved udspring i år er der en 3 - 4 planter der springer fint ud i den øverste halvdel og top - mens der på den nederste halvdel kun er få grene hvor der kommer enkelte blade, som forbliver meget små !
- hvor barkfarven på de "sunde" grene er grå, så er de grene / kviste hvor der kun er kommet enkelte små blade brune - og det ser ud som om at bladudviklingen er gået i så på et tidligere tidspunkt og efterladt nogle små brune tørre "bladklaser" på en 5 - 7 mm længde.
- er der et bud på årsagen ?
- det sted hvor problemet er, er der en meter fra hækken, på vestsiden, en ganske stor busk, som nok skygger en del for hækken på det sted - og på østsiden er der skygge fra husgavlen kan det være årsagen ?
- vedhæftet er billed af en kvist!
Skrevet af: Steffen Jensen, 2. juni 2010 kl. 20.12
Står hækken i nærheden af en vej??
Jeg har set mange bøgehække hvor siden ud mod vejen er død pga den megen salt der er brugt i vinters.
Skrevet af: Jørgen Iversen, 2. juni 2010 kl. 21.00
- nej - vejen er en boligvej hvor der ikke saltes.
- mellem hæk og fortov er der en bredde på 2 meter, hvor der en dronningebusk på 3 meter i højden.
- jeg har planlagt ar skære dronningebusken helt ned efter blomstring, for at hækken kan få lidt mere lys !
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bøgehæk