Skrevet af: Lars B, 16. maj 2010 kl. 17.51
Hej
Så for noget tid siden en hjemmeside, hvor man også kunne købe skimmelmidlet Dithane mod kartoffelskimmel. Kan desværre ikke huske hvor, så er der noget der ved hvor på nettet dette middel kan købes?
På forhånd tak.
Skrevet af: Lone Brems, 16. maj 2010 kl. 19.53
Hej Lars B
Jeg ved ikke hvor midlet kan købes - men det er ikke et middel som hører sammen med gerne at ville dyrke sin have på en miljøvenlig måde.
Et enkelt opslag på midlet "Dithane" giver følgende oplysninger:
"FAREIDENTIFIKATION
Mulighed for skade på barnet under graviditeten.
Kan give overfølsomhed ved kontakt med huden.
Irriterer åndedrætsorganerne.
Meget giftig for organismer, der lever i vand.
Kan forårsage uønskede langtidsvirkninger i vandmiljøet."
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Lars B, 16. maj 2010 kl. 19.59
Nu skal midlet ikke spises og det skal bruges udfra foreskrifterne, så tvivler på der er den store fare derved. Fareskriftet er vel stort set det samme man finder på eks rengøringsmidler, og dem drikker man jo heller ikke.
hvis midlet ved korrekt brug er så giftigt, så vil stort set ingen af de danske kartofler kunne spises...udover måske de økologiske, da midlet bruges i stor stil i landbruget mod skimmel på kartofler.
Alternativet er meget ringe kartofler, så vil fortsat bruge dette middel.
Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 16. maj 2010 kl. 20.42
til det er der kun at sige køb økologisk hvis konvertionel kartoffelavl skal foregå på den måde så ønsker jeg ikke at støtte avlere ved at købe giftige grøntsager endsige de spanske der er mere fyldt med gift.
hilsen hans
Skrevet af: Lars B, 16. maj 2010 kl. 20.46
Nu er det ikke det min tråd handler om - om økologi osv, så hold jer venligst til emnet.
Har fundet midlet, så problemet er løst.
Skrevet af: Randi Lauridsen, 16. maj 2010 kl. 21.04
Hej Lars
Det kan godt være det ikke er det din tråd handler om, men det er faktisk det havenyt.dk og dem der driver sitet handler om.
havenyt.dk drives af Landsforeningen praktisk Økologi
www.oekologi.dk/
Hilsen Randi
Skrevet af: Lars B, 16. maj 2010 kl. 21.12
Det er vel normal kutume og respekt for andre, at man ikke blander andre ting ind i en tråd.
Jeg skal dog gerne smutte igen, eftersom man ikke er velkommen herinde.
Går så udfra at ingen herinde bruger rengørinsmidler mm, for det ender jo også til dels i naturen.....man kan være dobbeltmoralsk på mange måder - husk det!
Hilsen en der aldrig bruger sprøjtemidler mm i haven - dog bruges skimmelmiddel på kartofler, da de ellers ikke giver udbytte her - trods forsøg med 7-8 sorter gennem årene.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 16. maj 2010 kl. 21.41
Hej Lars.
Hej Lars.
For at vende sagligt tilbage til dit spørgsmål.
Foderstoffen forhandler Dithane i stor pakning til prof brug.
MEN. Jeg mener ikke de må eller vil udlevere til private.
Det kan man så have sin egen holdning til.
Mvh. Hans
Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 16. maj 2010 kl. 22.48
hej lars
jeg forstår ikke hvorfor du vil dyrke kartofler , når du er nød til bruge meget det gift du efterlyser. så ville jeg heller få undersøgt hvad grunden er til at det ikke går , og så dyrke alt andet der godt kan dyrkes og lad dem på de jorde hvor det kan lade sig gøre dyrke kartofler. hvis jeg ikke kan dyrke en ting i min have uden diverse gifte så heller undlade. tidligere har mange jo brugt gift til eks tomater, men der findes jo ting idag som ikke behøver være gift.
med venlig hilsen hans
Skrevet af: Lars B, 16. maj 2010 kl. 22.57
Der er såvidt jeg ved mange der får skimmel i kartofler - det svinger dog fra år til år, meeen mon ikke de fleste har prøvet at få høsten angrebet.
Der er 8 gram pulver i et brev, og jeg sprøjter normalt kun én gang i en sæson, selvom man normalt skal sprøjte 2 gange, så det bliver begrænset så meget jeg kan. Vi snakker ikke om en stor mængde gift der pøses ud over jorden. Den ene sprøjtning når angrebet viser sig plejer at være nok til at kartoflerne bliver fine, og så længe jeg kan nøjes med det, så ser jeg intet problem i det.
Alt andet vokser uden brug af sprøjtemidler og jeg har endnu ikke set nogen økologisk metode der hjælper mod kartoffelskimmel. De står jo ikke i drivhus, som eks tomater, hvor man kan benytte diverse biologiske bekæmpelsesmidler mod angreb, så der kan man ikke helt sammenligne.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 16. maj 2010 kl. 23.23
Der er dyrkningsteknikker, som til en vis grad kan forhindre skimmelen i at smitte fra toppen og ned i knoldene. Hvis kartoflerne bliver hyppet godt op i en spids kam, vil regnvand tildels blive ledt uden om knoldene.
Skimmel kommer hvert år, tidligt eller sent. Ingen sorter er modstandsdygtige.
Inden der overhovedet var noget der hed sprøjtemidler, var det den dygtige og omhyggelige avler, som fik kammet sine kartofler rigtigt op, som fik et forspring frem for den mindre omhyggelige.
Denne side af sagen er måske ved at være glemt i vor moderne tid, men er nok værd at vide, når vi er indenfor havehækken.
Mvh. Hans
Skrevet af: Karna Maj, 16. maj 2010 kl. 23.56
Kære Lars B
Jeg vil da gerne give dig nogle gode råd, så du kan dyrke masser af kartofler uden at skulle bruge kemiske midler i din have. De kemiske stoffer forsvinder jo ikke op i den blå luft, efter at de har slået evt. skimmelangreb ihjel. De bliver i din havejord, og det er jo ikke en god ide at tilføre havens dyrkningsjord kemiske stoffer overhovedet. Jeg kan forstå, at det gør du ellers ikke. Jeg tror også, at du kan dyrke uden midler mod skimmel.
Du gør således:
Omkring 1. marts køber du gode sunde læggekartofler og lægger dem til spiring. Det er vigtigt at forspire sine kartofler, så de kan komme i gang med at vokse hurtigst muligt, efter at de er lagt i jorden. Kartofler kan lægges så snart jorden er 8° varm. Du kan evt. forvarme din jord ved at lægge plast over stykket, hvis du gerne vil have tidlige kartofler.
Kartoffelskimmel kommer i alle haver langt de fleste år, men når man tidligst muligt har lagt gode forspirede læggekartofler, vil de i juli, når kartoffelskimmelen angriber have nået at udvikle mange og fine kartofler. Det er vigtigt, at du har gødet og vandet dem tilpas, så de vokser optimalt i de måneder, de kan nå at vokse i. Det er også vigtigt, at du fjerner alle fremspirende kartoffelplanter fra sidste års planter, da de kan være smittede med kartoffelskimmel og kan give tidlig smitte i haven - måske allerede i maj eller juni.
Hyp kartoflerne godt, så knoldene er godt beskyttede mod skimmelsporer.
Når kartoffeltoppene angribes af skimmel, fjerner du toppen hurtigst muligt. Det er vigtigt at du får gjort det inden første gang regn, da regnen fører skimmelsporerne ned til kartoflerne. Al top skal fjernes og arealet rives over for evt. tabte blade. Det er en god ide at sætte en fod på hver side af toppen og så hive toppen op. Derved kan der ikke komme smitte ned fra stubrester som efterlades, hvis du klipper eller slår toppen af.
Du lader kartoflerne ligge i jorden i 2-3 uger, til de er afmodnet. Tag dem op en god dag med sol og vind, så de kan tørre godt inden lagring.
Det er en ekstra sikkerhed at dyrke sorter, som er knoldskimmelresistente . Toppen ødelægges, men knoldene angribes ikke så let - men fjern toppen alligevel. Du kan se reistens for knoldskimmel i databasen med kartoffelsorter på Planteinfo.dk - blandt de mest resistente er Sava, Ditta og den røde Raja: www.planteinfo.dk/KartoffelInfo/Variety/Variety/variety.asp
Jeg håber at du har lyst til at prøve det.
PS. Jeg har fjernet svaret med omtale af, hvor midlet kan købes, vi ønsker ikke at reklamere for sprøjtemidler på Havenyt.dk
Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør
Skrevet af: Anonym bruger 1, 17. maj 2010 kl. 0.25
Til Karna Maj.
Jeg er sådan opdraget, at hvis der bliver stillet et spørgsmål, som jeg kender svaret på, er det uhøfligt ikke at give sin viden videre, hvis det er indenfor landets lov og ret.
Dette forum er ved at udvikle sig for sekterisk, så jeg ønsker, at du fjerner min profil.
Med venlig hilsen.
Hans Petersen
Skrevet af: Karna Maj, 17. maj 2010 kl. 1.09
Kære Hans Petersen
Man kan jo altid diskutere, hvornår et indlæg skal fjernes. Jeg forstår godt dit argument med, at man skal give sin viden videre, og det har du gjort rigtig mange gange til gavn for andre haveejere. Men oplysninger om køb af sprøjtemidler er ikke umiddelbart til gavn for andre haveejeere, specielt ikke, når det ikke er tilladt til brug for haveejere, som du ganske rigtig skrev i dit indlæg. Og det var jo en nyttig oplysning i debatten - jeg har derfor sat dit indlæg på igen. Men generelt skal vi ikke formidle oplysninger om, hvor man kan købe sprøjtemidler.
Jeg håber, at du vil trække dit ønske om at få slettet din profil tilbage, da det vil medføre, at dine mange gode indlæg - 390 ialt, hermed forsvinder og ikke længere vil være til gavn for andre haveejere. Og sletning af en profil kan ikke fortrydes.
Med venlig hilsen
Karna Maj
Skrevet af: Anonym bruger 1, 17. maj 2010 kl. 1.36
Kære Karna Maj.
Jeg tror, vi er enige et meget langt stykke hen ad vejen.
Jeg var nok for hurtig på tasterne og glemte at tælle til 10 :-(.
Jeg trækker mit ønske tilbage.
Med venlig hilsen.
Hans Petersen
Skrevet af: Lars B, 17. maj 2010 kl. 7.45
Vil ikke træde mere i emnet, da jeg har fået svar på en del spørgsmål, og har fundet produktet andetsteds, men vil da lige rette ovenstående indlæg.
Dithane ER godkendt til brug i private haver, som det eneste middel på markedet, så der er intet ulovligt ved at bruge det.
Det hedder også Dithane DG.
Skrevet af: Anja Egeriis, 17. maj 2010 kl. 17.56
Jeg ved godt, at det ville være en ret skrap form for censur - men jeg synes faktisk, at hele denne tråd burde slettes.
Ellers kan det virke som en blåstempling af at bruge gift i haven - stik imod hele grundtanken her!
Bare min holdning...
mvh
Anja
Skrevet af: Lars B, 17. maj 2010 kl. 18.00
Slet den bare - for min skyld ingen alarm. :-)
Skrevet af: Lotte Nielsen, 17. maj 2010 kl. 18.10
Egentlig ville det være lidt synd at slette den for så forsvinder Karnas udmærkede beskrivelse af hvordan man kan forebygge kartoffelskimmelangreb uden brug af gift jo også...
Skrevet af: Anja Egeriis, 17. maj 2010 kl. 18.35
Ja - men så må vi lokke hende til at kopiere den ind i en ny tråd....
Eller man kan selv lige kopiere teksten og gemme den - så er man også fri for at lede efter den, når den skal bruges!
Skrevet af: Karna Maj, 17. maj 2010 kl. 23.18
Jeg er ikke enig med jer i, at tråden skal slettes.
Vi skal netop give plads til at diskutere sprøjtemidler med dem, som plejer at bruge dem, og give dem gode argumenter for at holde op med at bruge dem. Andre kan også få ændret holdninger ved at læse debatten.
Der er rigtig mange af jer, som kan fortælle , hvordan man griber havedyrkning an uden sprøjtemidler. Med andre ord vejlede i stedet for at fordømme andres handlinger. Det var det, jeg forsøgte på med min beskrivelse.
Jeg kan godt lægge beskrivelsen et andet sted som artikel og evt. udbygge den.
Mange hilsener
Karna
Jeg kan alligevel
Skrevet af: Eivin Knidsen, 18. maj 2010 kl. 9.35
Jeg har nu alle tider sagt, at dette brug af kemi og jo lad os da bare sige det som det er gifte af forskellige afarter i haven, naturen som sådant jo ba i hvert fald nemt kan undgås, og det bør det vel også, da giften går i grundvandet og påvirker dyrelivet i haven og naturen i det fri.
Nå man jo da ej bruger alt det her stads ja da kan man være forsikret om det dyrkedes høje kvalitet og vel også standart. I stedet for må man jo så bruge den "kedelige" metode til at holde haven fri for "utøjer" - det er at komme ned på alle fire eller fatte skuffejernet. Ja man kan se helt tovlig ud med enden i vejret, men det virker! som en sidegevinst holder man sig altså i god form - jeg og haven klarer fint det med helbredet i hjertelig samhørighed, så syg bliver jeg nu sjældent til trods for fremskreden alder. Man må holde sig igang, hvilket jeg nu til alle tider har fundet let.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Lilium J., 18. maj 2010 kl. 19.28
Jeg synes faktisk ikke,at man skal slette indlæg( med mindre der er helt specielle grunde ) og specielt ikke fra Lars B som jo har en meget fornuftig indstilling og har spurgt til en løsning på sit problem som ganske almindelig havedyrker...
Han har oven i købet givet tilladelse til at man kunne slette hans indlæg.
Hvis vi virkelig skal være på forkant med gift i vores omgivelser( og ikke lade os forblænde af proportionerne ) kunne vi da starte med at rive alle asfalterede veje op-lade være med at afbrænde olie og ikke bruge biler m.m.-og så forbyde brug af gift hos landmænd i en 200 m zone fra bebyggelser.
Hvad angår "Fareidentifikationen " gælder den for adskillige af vores haveplanter-prøv f.eks. Vinca,-Stormhat, Taks og alle andre giftige planter.
På den anden side kan man også spekulere over om det er helt sundt at indånde den luft der er i landområder efter spredning af gylle. Lugten kan være hvad den er, men de bakterier der følger med i den mikroskopiske tåge kan næppe være helt ufarlige.
Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 18. maj 2010 kl. 22.06
hej karna maj
jeg er enig det er godt at diskutere det , og lytte til alt det som bliver sagt her inde. helst undgå gifte , og dyrke på forsvarlig vis. jeg bliver inspireret , når jeg kikker her inde og læser alle de ting som bliver skrevet. glæder mig over alle dem som skriver indlæg og det gælder alle som en.
ps. der burde laves en fælles have dag for alle dem som ville det
hilsen hans
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Dithane mod kartoffelskimmel – hvor?