Skrevet af: Jette Porsborg, 4. maj 2010 kl. 16.43
Her for ca. 14 dage siden opdagede jeg en masse svampevækster i mit nye flammebed, som jeg anlagde sidste år. De har hvidlige stængler og nobrede, sorte hoveder. Hvad skyldes de? Og hvad gør jeg ved dem? Jeg har haft køkkehave og blomsterbed her før, men har aldrig haft dem før. Da jeg anlagde bedet, kørte jeg det godt igennem med en fræser, men tilførte ingen ny jord. Desuden lagde jeg for cirka 3 uger siden ny flis ud, som stammer fra træer på grunden.
På forhånd tak
Jette Porsborg
Skrevet af: Pia Bro Christensen, 4. maj 2010 kl. 19.40
Kære Jette,
Det ser ud til at du er så heldig at have fået keglemorkler i din flis - se f. eks. morkelstedet.dk/season2008.html
Morkler er en stor delikatesse, hvis de tilberedes rigtigt - du får mange hits hvis du googler
Mvh Pia
Skrevet af: Jette Porsborg, 4. maj 2010 kl. 20.52
Kære Pia,
1000 tak for dit svar - nu er jeg mere rolig ;o) Det kunne være, at jeg skulle servere morkler for familien :o)
Mvh Jette
Skrevet af: Eivin Knidsen, 5. maj 2010 kl. 12.29
Dog skal man være helt sikker på, hvilken svamp, der måtte være tale om, før end man således sætter tænderne i en tilberedt en af slagsen, da det jo er velkendt at visse svampetyper, kan være endog særdeles giftige. Ja tænk sig, man siger jo at vikingerne drak afkog af rød flue-svamp før de skulle i kamp, da de jo da derved gik besærk med dertil følgende mangel på dødsangst og fysisk amok. Ja det er jo da ej ønskeligt rundt omkring middagsbordet, selvom det sikker er sådan allerede nogle steder rundt omkring i det ganske land (sikkert flest i storbyerne, kanske).
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. maj 2010 kl. 21.43
Kommer lige til at tænke på et "Børnerim" som jeg husker sådan her:
Plukker i skoven du ukendte svampe, da bør du først lade lillebror smage derpå.
Dersom han dør under skrigen og krampe, da bør du selv lade svampene stå.
Men hvis der intet sker med den lille, tjah - så gik den portion svampe til spilde !
Gad vide om ikke det er Halfdan som er ophavsmand ?
Skrevet af: Eivin Knidsen, 5. maj 2010 kl. 23.32
Gert! Jeg må give dig ret: Mon ikke det er Hr rasmussen vi kan takke for den remse!
Mvh Eivin (^_^)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvorfor får jeg pludselig svampevækster?