Forum

Ang. regnormen og produktion af dem.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Danni Hansen, 4. april 2010 kl. 6.11

Kære Havenyt.

Står med et mindre projekt, jeg vil gerne opdrætte lidt regnorme til mit fiskeri, og ikke mindst til mine krybdyr som ville nyde godt af lidt regnorm til tider.

Der er i denne process nogle spørgsmål som jeg gerne vil have besvaret.

Spørgsmålet er:
1: Kan en regnorm stikke af fra en opdrætsboks?
2: Hvor mange orme produkceres af 2 orme i løbet af et 3mrd/6mrd/12mrd?
3: Hvordan sikre jeg mig at dyrene har det bedst og trives optimalt? Går udfra at de skal fodres med bestemte intervaller og med bestemte mængter?
4: Sidste spørgsmål går til varme og fugt, hvor meget skal de have min/max?

På forhånd skal i have tak for svar, det ville gavne mig, mine dyr og den smule fiskeri jeg fortager mig.

Mvh. Danni Hansen.

Ps. Et bonus spørgsmål, hvad gør at en regnorm er et skadedyr?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. april 2010 kl. 11.44

I Danmark alene, findes der op til 15- 16 forskellige regnorme. For at gøre mine svar lettere at forstå, kalder jeg de regnorme arter som vi havebrugere har størst glæde af for henholdsvis kompostorm og så den store orm .

Grunden til at jeg ikke vil komme ind på de andre arter de er tilpasset forskellige jordtyper, heribland mose og sandjorder og kan være svære at artbestemme. Sandsynligheden for at vi støder på dem er minimalt . Disse og andre orme spiller også en stor rolle for miljøet . Det er i øvrigt hellere ikke så vigtig , hvilket orm det er, men at der er mange af dem .

Kompostormen dyrkes normal i kompostbeholderen eller i nogle møddinger og den kendetegnes ved at den er rød og meget aktiv når den holdes op imod lyset . Den hader lys .
Nogle af dem har runde ringe omkring bagkroppen .
Kompostormen har altid været i Danmark og man kan stadig finde den i gamle møddinger , hvor der suppleres med lidt nyt engang i mellem .

Generelt bliver disse orme ikke særlige store , men har en god formeringsevne og kan blive til rigtig mange efter få måneder . Jeg har lade mig fortælle at den ikke er særlig velegnet som madding, da den udskiller et ildelugtende sekret, som fisk ikke bryder sig om .
De er gode til at bearbejde vores kompost og kan både ilte det (igennem deres færden) og spise sig i gennem noget af det med tiden . Kvaliteten af vores kompost skulle blive bedre, end hvis de ikke var her .
Hvis man laver en flade kompostering kan man godt få glæde af deres arbejde, men de laver ikke en egentlig jordarbejde , som det kendes fra den store og almindelig orm . Men da den også er har overtager denne den opgave . Den går derimod i dybden og kan spare os for en del gravearbejde . Jo federe/velnæret den er jo større huller laver den .

Nu til dine spørgsmålet :

Kan en regnorm stikke af fra en opdrætsboks?

Den eneste orm , vi avler i boxe/kompostbeholdere er komppostormen. Denne kan, hvis ikke der er mere mad, finde på og søge andre steder hen eller hvis forholdene ikke er i orden . Det er som regel, hvis komposten tørre ud eller at der dannes varme. .

2: Hvor mange orme produkceres af 2 orme i løbet af et 3mrd/6mrd/12mrd?

Det kan man ikke rigtig svare på, da det altid vil være et teoretisk svar . Det kommer an på om de har de rigtige forhold og hvilket orm ,der er tale om . En kompostorm kan lægge en del kokoner i gennem nogle måneder, hvor en del af dem går tabt . Der finde mange postulater omkring denne orms formeringsevne, der ikke er veldokumenteret. Derfor vil jeg ikke slynge noget ud .

3: Hvordan sikre jeg mig at dyrene har det bedst og trives optimalt? Går udfra at de skal fodres med bestemte intervaller og med bestemte mængter?

En bestand af stor regnorm får man hvis man udlægger en god portion visne blade på jorden hele året og helst i en årrække . Jorden må ikke ligge bart på noget tidspunkt.
Denne orm foretrækker en portion let nedbrydelig, organisk "middag" . Det er vigtig at den kan hente det i overfladen og hurtigt trække sig ned i jorden , hvor den så fordøjer det . Dette opnås med en bunke visne blade .

4: Sidste spørgsmål går til varme og fugt, hvor meget skal de have min/max?

Det store orm regulere selv varmen og flytter sig rundt i jorden . En bunke blade kan også hjælpe med at holde kulden væk og senere køle jorden og dermed holde en del af fugtigheden tilbage i jorden . Begge orme skal bruge fugtighed.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. april 2010 kl. 12.00

Ps. Et bonus spørgsmål, hvad gør at en regnorm er et skadedyr?

Ingen gartner med respekt for sig selv vil kalde en regnorm for et skadedyr . Men det er rigtigt at regnormen kan optræde som et problem . Problemet ligger som regel i de også lever i den jord , som golfspillerne bruger og efter en regnvejrsdag kan disse baner bliver invaderet af fugle, som pløjer græsset op for at få fat i disse regnorme . Hvis ikke fuglene tager dem kan ormene ligge deres "gødnings bunker" på jorden .

Det duer derfor ikke at en golfspillende direktør må gå derfra med et blødendende mavesår , bare fordi han ikke fik lavet et "hole in one" den dag .
Derfor er man begyndt at bruge kemikalier, således at ormene dør og så er problemt derved løst .

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 4. april 2010 kl. 13.16

Hej.

Kompostorm duer ikke til fiskeri. Fiskene kan ikke lide dem, så vil man fange noget, skal det ikke være dem, man bruger til madding :-).

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. april 2010 kl. 14.01

I en af mine bøger om kompostorme og som sikkert er oversat fra amerikansk, er der en opskrift på en æblekage tilsat tørrede og renset kompostorme..........velbekommen

Jeg kan se at mine høns hellere ikke er meget for disse orme, modsat dem jeg graver frem nede i køkkenhaven .
Til trods for at disse kan være temmelig store ryger de nemt ned i disse små hønsemaver . En god håndfuld orme kan mætte dem hurtigt .

Ellers har man også lavet forsøg med at avle ormene og senere rense, tørre og male dem for senere at lave fiskefoder af dem . Ideen med at lave foder til fisk og kompost til landbruget ud af husholdnings affald lader til at være en god ide , men jeg har ikke set eller hørt mere til det sidenhen .

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 4. april 2010 kl. 14.08

Måske en ide for "kompostnørder" :-)

Kan de sættes sammen med kødklister, så det ligner mørbrad ? :-)

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. april 2010 kl. 14.47

Det overlader jeg trygt til gastronomien . Jeg tror nu ikke at de vil være et vigtigt ingrediens ien æblekage (eller skulle skrive "æble med ord")

Eftersigende er der et rødt farvestof som udvindes af kaktuslus . Dette kaldes E120 Carmin og er et naturlig rød farve. Kaktuslusene er i stand til at omdanne visse stoffer i kaktus til et rødt farvestof

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. april 2010 kl. 14.49

"Det er en ommer, Søren"

Det overlader jeg trygt til gastronomien . Jeg tror nu ikke at de ville være et vigtigt ingrediens i en æblekage (eller skulle jeg heller skrive "æble med orm")...........

Eftersigende er der et rødt farvestof som udvindes af kaktuslus . Dette kaldes E120 Carmin og er et naturlig rød farve. Kaktuslusene er i stand til at omdanne visse stoffer i kaktus til et rødt farvestof..............

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Danni Hansen, 4. april 2010 kl. 16.18

Hej Søren.

Tak for svar, det kan hvertfald bruges i fremtiden :-)

Og med hensyn til "skadedyr", så er vi fuldstændig enig, det var mere det at de fleste regnorme tråde lå under skadedyr og Plantesygedomme, der fik mig til at spørge :-)

Tak endnu engang til alle sammen.
Jeg fik de svar jeg havde brug for.

Mvh. Danni Hansen.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. april 2010 kl. 11.08

Hvis man nu kunne spørge regnormene, mon så ikke også de ville fortælle, at golfspillerne er større skadedyr ?
Godt nok er regnormen blot et lille dyr, men dog er den enorm !

Nyt svar til emnet »Ang. regnormen og produktion af dem.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Ang. regnormen og produktion af dem.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider