Skrevet af: Susan Durup, 28. marts 2010 kl. 21.51
Vi har (eller havde) en stor og utrolig smuk vedbend i vores have. Den når næsten toppen i et meget stort og gammel pærertræ, og den er bolig for en utrolig masse fugle.
Den er mindst 15 år gammel.
Problemet er, at den er begyndt at smide alle bladene!! Det ligner efterår - og så vel og mærket med et løvfældende træ. Bladene der falder af er tørre og gullige.
Er der nogen herinden der ved, og det kan være den lange og kolde vinter? Eller er der gået sygdom i den?
Hilsen Susan
Skrevet af: Søren S Duun, 29. marts 2010 kl. 13.12
Det kan sagten være frostskader , men også at den smider de gamle blade til fordel for nogle nye . Det er som regel de nederste blade, der ryger først . Ofte vil den kvittere med en nyvækst bag efter . Er den gamle vækst dækket af en ny og frodig vækst, dør de gamle blade med tiden.
Det nævnes også at spindemider kan have en effekt, men det tror jeg ikke på . Både tørke og overvanding kan give bladfald . Men i alle 3 tilfæde er der tale om "indendørs-sygdomme" . Jeg har lige kigget mine plantesygdoms-bøger igennem og jeg kan ikke finde andre årsager hertil .
I år har der været ekstra mange skader på vores planter og det kan derfor være en skade, fremkommet af frosten .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Vedbend der smider alle blade