Skrevet af: Bent Taupe, 18. marts 2010 kl. 12.18
Jeg har i flere år haft naboens efeu voksende op ad mit kastanje træ, og syntes egentligt det var meget pænt, indtil jeg opdagede, at efeu'en var kravlet ind inder barken og havde ødelagt den.
Der er åbent nogle steder helt ind til den bløde kerne fra jorden og ca. 2 m op på den ene side.
Mit spørgsmål er, skal jeg fjerne den løse bark eller skal jeg lade træet reparere sig selv.
- eller er træet kaput og bør det fældes.
Skrevet af: Brian Jensen, 18. marts 2010 kl. 12.39
bare lad det løse bark sidde på for du reseker at ødelægge mere træet vil begynde og regerer sig selv og så vil løst bark falde af selv
et træ hvor efue har været i kan være hård ved træet da det bruger alt træet råstoffer
Skrevet af: Anonym bruger 1, 18. marts 2010 kl. 13.58
For mig at se er træet ved at have udlevet. Om der er sygdom eller alm. ælde er svært at sige. Efeuen mener jeg ikke har nogen indflydelse, da den ikke suger næring fra træet, men kun bruger det til at klatre op ad.
Du kan så vælge at fælde det, eller lade det ælde med ynde. Hvis du lader efeuen gro som den vil, får du et helt specielt synsindtryk og et ideelt sted til havens fugle.
Her et billede af mit måske 100 år gamle valnøddetræ, hvor efeuen nu er oppe i 10 meters højde.
Mvh. Hans
Skrevet af: Bent Taupe, 18. marts 2010 kl. 14.29
Hej Brian og Hans
Tak for svarene.
Efeu'en var kravlet ind ved jorden og videre op under barken. Jeg har fjernet al efeu, men når barken er så ødelagt, som den er, er træet vel modtagelig for svampe- og insektangreb.
De sidste år har kronen ikke været tæt og bladene begyndte at visne ret tidligt, så træet har det bestemt ikke godt.
Det står i skel, så jeg er vel også nødt til at tænke på naboen og hans sikkerhed.
Hilsen Bent
Skrevet af: Anonym bruger 1, 18. marts 2010 kl. 14.39
Hej Bent.
Der har været noget sygdom i kastanjetræer rundt om i landet de senere år, så det skal nok ned, også når det står i skel.
Inden du kapper det helt nede ved jorden, så tænk på, om du kan bruge en stub på 2-3 m. til noget kreativt.
Mvh. Hans
Skrevet af: Lilium J., 18. marts 2010 kl. 18.28
En historie fra det virkelige liv.
Vi havde en 10 m stor kastanje ( formentlig mere end 50 år gammel ) stående ca. 5 m fra vores hus.
Den havde tvedelt krone hvoraf en del ville falde direkte ind i huset og smadre det hvis der kom en "større "storm.
Vi valgte derfor at fælde det i efteråret 99-behøver jeg at fortælle at vi var "meget glade " for den beslutning!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Kastanje