Skrevet af: Søren S Duun, 4. december 2009 kl. 12.50
Det er godt nok ikke tale om et opskrift med disse dyr men mere en påmindelse om at være opmærksom på dem .
Jeg er gået igang med at bage her i december måned , dog mest rugbrød og boller mm og har derfor været på »tilbuds jagt« og fundet en masse økologisk mel . Desuden spiser jeg også økologisk 5 -korns gryn en gang imellem .
Men jeg kom i tanke om at jeg engang havde købt noget dyrt mel af en dansk producent, der mildestalt var levede da jeg kom hjem med det også skulle igang med at bage med det . . Jeg ringede til producenten og klagede min nød . Men ligemeget hjalp det . Han kunne så fortælle mig at det et stort problem , da de ingen bekæmpelses -midler havde at benytte i det økologiske korn .
Nu er jeg støt på at andre også har haft glæde af disse uvelkommen gæster så det er åbentbart ikke sjældent at de er her . Derfor var der en læser, som i et af vores lokale blade havde foreslået at komme melet/grynet i en plastpose og herefter ligge det i fryseren et døgns tid . Dette skulle kunne udrydde dem nemmest og uden at skade melet .
Så det forslag er hermed givet videre .
I bogen skadedyr i levningsmidler nævnes det at problemet opstår, hvis der er for meget vand i kornet . Så sker der en nedbrydning sted så der danne svampe og bakterier
Man kalder det også »levende støv« og det er et gammelt problem som man har kendt i mange år . Derfor er det også en god ide at opbevare melet tørt .
Skrevet af: Søren S Duun, 4. december 2009 kl. 14.24
Læs mere om melmiden via dette links
www.dpil.dk/dpil2005/HTML/melmider.htm
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Økologisk mel med skadedyr