Forum

Spindemider

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Villy Nielsen, 12. oktober 2009 kl. 11.22

Hvor længe kan spindemider overleve når der ikke dyrkes agurker i drivhuset og går de eventuelt så på andre planter jeg har en åben kompostbeholder 2 m fra drivhuset hvor jeg har lagt de angrebne planter i, min plan er at ikke dyrke agurker i 2 år for så håber jeg at komme problemet til livs "håber jeg "

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. oktober 2009 kl. 13.09

Spindemider har det også fint på peberplanter, lidt på tomatplanter – og de elsker Tallerkensmækker... Blandt andet!

Jeg har købt gule limfælder, som jeg vil bruge til næste år ved at sætte dem rundt om den nederste del at stammen på planterne – så kommer de i hvert fald ikke op den vej...

I år har jeg haft rovmider, og de har i hvert fald holdt angrebet nede, så planterne ikke tog skade af det, men det er jo ikke helt gratis heller!

Jeg ved ikke, hvor længe de kan holde – men som sagt kan de sagtens gå på andet end agurker, desværre.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2009 kl. 18.08

Jeg tro ikke at de kan overleve en dansk vinter, dels har de ikke noget at spise og dels ingen varme. Problemet opstår i det gartneri som producer agurkerne. Hvis ikke de sætter effektivt ind vil spindemidernes mængde stige og falde, alt efter produktionen. Det er der meget vigtig at kigge ordenlig efter, inden man køber planterne og jo, det er meget svært at se dem. Rovmiderne er effektive men man skal sætte dem ind i god tid ellers bliver der ingen balance og spindemiderne får som regel overtaget.

Man kan også bruge insekt sæbe. Bare ikke i kombination med rovmideren.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 3. november 2009 kl. 23.15

Der er gået spindemider i min nerie! Man anbefaler mig at bruge malathion. Hvor får jeg det? På de steder, hvor jeg har søgt efter det, fortæller man at det er forbudt at sælge idag. Findes der måske et tilsvarende middel?

Nerien har haft det fint på altanen i sommer, men spindemiderne er kommet efter den blev flyttet ind i stuen.

Glæder mig til et godt råd. Peter

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. november 2009 kl. 7.48

Hej Peter -

dette er et økologisk forum, hvor hele grundidéen er, at man kan klare sig uden at bruge gift – så du får ikke anbefalet at bruge gift her...

Men prøv med insektsæbe, som sikkert skal bruges nogle gange. Spindemider er ikke det letteste at komme af med, desværre.

mvh
Anja

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 4. november 2009 kl. 8.14

Tak for dit svar, Anja. Jeg har hørt om "insektsæbe" før. På nettet får jeg indtryk af at man kan lave sin egen blanding til spray. Både brun sæbe, sulfo og sprit nævnes. Har du nogen ide om hvilke blandingsforhold. Mvh Peter

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. november 2009 kl. 9.15

Kan ikke huske det – men det ligger rundt omkring her på havenyt, så prøv at søge lidt...

mvh
Anja

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. november 2009 kl. 9.29

Der findes flere opskrifter rundt omkring på nettet.

Men hvis du bruger en spiseskefuld sprit, en spiseskefuld sæbe til en liter vand er det ikke hel ved siden af.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. november 2009 kl. 9.31

Her er opskriften: 1 del flydende brun sæbe 1 del sprit og 8 dele vand, det hele fås i netto, husk at omryste før brug, og det virker, brug det ikke i direkte sol.

Mvh. Svend Høst

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 4. november 2009 kl. 10.09

Tak for alle svar, og stor tak til Svend Høst! Nu behøver jeg ikke søge rundt omkring. Det er somme tider ret trættende. men dejligt med det internet og denne mulighed for god hjælp. Mvh. Peter

Nyt svar til emnet »Spindemider«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Spindemider

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider