Skrevet af: Mogens; E., 11. oktober 2009 kl. 21.37
Det er heldigvis ikke mange indlæg der har været i år om dræbersnegle. Er vi ved at få dem udryddet eller hvad. Jeg har kun overfaldet 2 stk. i år.
Skrevet af: J. H., 12. oktober 2009 kl. 9.30
Hej Mogens
Jeg ville ønske at kunne skrive det samme. Efter at have indsamlet over 100 over denne sommerperiode holdte jeg op med at tælle.
Min nabo stod op klokken meget tidligt og har været i både min og hendes egen have hver morgen før solen stod op, nærmest med lommelygte for at hjælpe med indsamlingen. Det indsamlede der, er ikke talt op. Når vi spurgte de andre naboer så havde hverken det ene eller andet...? Ja det har uden tvivl undret os.
Med ølfælder og brædder mellem grønsagsrækkerne var de fleste til at lokalisere.
Jeg har fanget rigtigt mange unger men ingen æg set endnu. Håber i mit stille sind at fangsten af deres afkom har en vis forebyggende effekt, men bliver ikke forbavset hvis æggene befinder sig under jorden, hvor brædderne har ligget, tør slet ikke tænke tanken til ende...
Skrevet af: Wina Fiona, 12. oktober 2009 kl. 11.18
14 stk. ialt blev det til i min have. De første opdagede jeg meget tidligt i forsommeren i min mistbænk med basilikum. Hele sommeren var der ikke nogen. De sidste snegle kom er i eftersommeren, og sad under rabarberbladene.
Men jeg har læst et sted at ølfælderne tiltrækker snegle langvejs fra, så måske det er derfor dine naboer ingen snegle har haft. De drog alle til ølparty i din have.
Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2009 kl. 11.56
Det er ulempen ved at have en frodig have. Jeg har fundet 2 stk. og jeg skal da lige love for at de bestem ikke var velkommen.
Skrevet af: Karl Erik, 12. oktober 2009 kl. 15.33
Jeg har de første 1000 eller flere i min have, men det er jo nok også fordi jeg ikke gider og gøre noget ved det.
Jeg venter på at dræbesneglen får en naturlig fjende, så regulerer bestanden nok sig selv. Det har jo aldrig bragt noget godt med sig, at menneskene blander sig i naturens gang. Hvad vil der for eksempel ske når Jeanet's nabo dør, så skal der jo være et nyt menneske til at løse den opgave. Og hvis der ikke kommer det, er der jo bragt ubalance i naturen!
Præsic som da nogle bragte dræbersneglen med til Danmark. Den høre nu en gang hjemme i de varme lande. Der er aldrig kommet noget godt ud af, at flytte levende organismer fra de varme lande til Danmark. De er kun at flytte problemer med sig, om det så er en køkkenhave eller Nørrebro.
Karl Erik
Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2009 kl. 17.53
Når man har så mange er man næsten nød til at invitere den lokale folkedanser forening hjem i sin have og lade dem betræde henholdvis snegle og græsplæne.
Jeg er heldigvis forskånet for disse snegle, men jeg har set hvordan at de mæsker sig i hunde høm høm, at jeg ikke vil lade dem være, når blot der er tale om nogle få stykker. Men havde jeg over 1000 havde jeg nok også tabt kampen.
Skrevet af: Randi Lauridsen, 12. oktober 2009 kl. 21.24
Dræbersnegle er der desværre stadig mange af. hen over sommeren har jeg i et par måneder hver morgen, og aften indsamlet 530 stk. Det er nok blevet til over 1000 snegle.
Jeg er ikke enig med Karl Erik i at man ikke skal blande sig. Generelt set jo, så skal man lade naturen være i fred. Men det her er et menneske skabt problem, og jeg tror ikke de sådan lige får en naturlig fjende. Derfor bekæmper jeg dem, med alle de ikke kemiske kneb jeg kan finde på.
Hilsen Randi Lauridsen
Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2009 kl. 21.32
Jeg tror at det er meget svært at sige noget på nuværende tidspunk om det er et menneske skabt problem. Det kan også være de klimatiske forhold der spiller ind.Så ved jeg godt at så starter jeg en ny diskution omkring klimaet, men jeg tror at vi skal vende os til at der kommer nye invasive arter, som i nogle tilfælde kan krydse/formere sig med andre af hvor hjemmehørende arter.
Det mærkelige er at da man fik indsamlet en masse snegle fra forskellige steder i landet og fik lavet en DNA analyse på dem, viste det sig at de ikke var identiske med de arter, der fandtes på den Iberiske halvø.
Hvor kom sneglen så fra?
Skrevet af: J. H., 13. oktober 2009 kl. 9.21
Karl Erik, tand for tunge, du... som man siger. Det var da et besynderligt argument, må undres over hvordan du kan få dig selv til at skrive det et er, at du tænker tanken. Var det nu også, så nødvendigt at tænke så højt? Virker destruktivt.
Jeg håber da så sandelig ikke min nabo kommer galt afsted, for når så sødt et mennesker, tilbyder sin hjælp, starter bilen klokken 4 om morgenen og kører den lange tur derud hvor vores haver er og tidspunktet for sneglenes aktivitet, kan man kun være taknemmelig og ligeledes ønske alt godt for vedkommende, men ikke mindst gøre noget godt tilbage, herunder tænke positive tanker.
Men vi kan da godt starte en ny tråd: Hvilken havenabo er du og nævn mindst 10 positive oplevelser du har haft med din nabo...
Skrevet af: Wina Fiona, 13. oktober 2009 kl. 10.06
Jeg kan ikke nævne 10 positive oplevelser med mine have-naboer 10 er alt for lidt. Det ville være svært bare at skulle begrænse sig til at nævne 100 positive ting. De er alle så søde og venlige på hver deres måde. Nogle er til hyggesnak, og andre er til nørdede have-råd.
Men, for at vende tilbage til sneglen... I forsommers dryssede jeg blå korn ud i haven, selvom jeg er stor modstander af al slags gift, og helst ville bære sneglene ned på engen. Det er et stort skisma både at ville opbygge god karma og samtidig dyrke sneglefrit.
Men det så ud til at de blå korn var meget effektive.
Skrevet af: J. H., 13. oktober 2009 kl. 11.51
Hej Wina. Har lige undersøgt teorien om, at ølfælderne tiltrækker sneglene. Der er vist noget om snakken, men læser også at dens naturlige fjender som æder æg og unger, skulle være... fugle, pindsvin, padder og løbebiller jeg må vist hellere skabe andre & bedre vilkår & "havefest" for mere forskelligt liv i haven ;-D...
Skrevet af: Søren S Duun, 13. oktober 2009 kl. 12.00
Jeg har læst i bogen " til kamp i mod dræbersneglene" (Høst og Søn) at en lille stykke gær og lidt sukker rørt sammen med vand også skulle kunne tiltrække dem. Det prøvede jeg og fangede 0 snegle. Om det er fordi jeg ikke har snegle eller om metodene ikke duer fandt jeg ikke ud af. Dog fangede jeg en masse frugt fluer, som jeg ikke kunne bruge til noget.
Bogen er i øvrigt fyldt med sjove indfald til bekæmpelse af disse snegle og kræver at man også har lidt humor at trække på.
Skrevet af: Karl Erik, 13. oktober 2009 kl. 12.47
Slettet af administrator 26. januar 2010 kl. 20.18.
Skrevet af: Mogens; E., 13. oktober 2009 kl. 21.36
Slettet af administrator 26. januar 2010 kl. 20.18.
Skrevet af: Anne Stærke Hansen, 9. november 2009 kl. 13.57
Jeg var engang ude at samle svampe (primært kantereller) med en ven.
Da vi kom hjem med vores fangst bredte vi svampene ud på en avis på tearessen hvorefter vi satte os ind i stuen for at drikke en kop varm kaffe. ca. 10 min senere ville vi kigge nærmere på vores svampe og vi forlod kaffe slupperiet. Da vi trådte ud af døren så vi en sværm på ca 2030 snegle med kurs direkte mod bordet med svampene. Så det skulle næsten være et sikkert trick til at indfange de små lømler.
Hilsen Anne
Skrevet af: Pia Lone Pedersen, 26. januar 2010 kl. 20.27
Jeg mener diskussionen om, hvorvidt de "hvide" eller de "solbrændte" bør rejse til det ene eller andet sted og slå sig ned, hører til i et andet forum end dette. Når jeg logger ind på denne side, har jeg en forventning om, at det, jeg nu skal fordybe mig i, handler om spørgsmål vedrørende planter, dyr og havebrug, og så støder jeg på indlæg, jeg ikke kan opfatte som andet end slet skjulte racistiske udtalelser. Ærgerligt!
Venlig hilsen Pia Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Dræbersnegle i 09.