Skrevet af: Line Sabroe, 6. september 2009 kl. 14.45
Er der nogen, der har erfaring med at så frø fra planter med svampesygdomme?
Mange af mine planter har i år været plaget af en art hvid skimmel eller måske meldug. Det rammer primært de ældre blade og stængler og breder sig breder sig hurtigt på bladenes overside. Det lader til at gå ud over bestemte planter, mens andre planter går helt fri. Alle mine forskellige lupiner er ramt og mange af de kurveblomstrede (morgenfrue, bjergknopurt, pomerans-høgeurt...). Er de angrebne planter lige til at smide ud, eller kan jeg satse på at sygdommen ikke overvintrer? Alle de flerårige er nyplantede i foråret og det ærgrer mig at se dem gå til. Derfor vil jeg gerne vide om jeg kan samle frø fra de angrebne planter frøstandene er ikke synligt påvirkede uden at sygdommen følger med og på den måde "redde" mine planter.
Skrevet af: Lone Brems, 6. september 2009 kl. 16.54
Hej Line Sabroe
Jeg har sået frø af morgenfrue der var angrebet af meldug med udmærket resultat.
Meldug udvikles, når planterne er stressede årsagerne kan være mange: For meget kvælstof tilført med gødning / regnvand, stillestående luft, vandmangel og kalkmangel er nogen af dem.
Meldugsvampesporer kan overvintre så det nytter ikke at håbe på streng vinter. Meldugsvampen er artsspecifik dvs den er tilpasset den enkelt planteart. Svampens udvikling kan begrænses ved, at man skifter til andre plantearter eller ved at man forbedrer vækstforholdene for de planter, man nu har.
Så saml frø, tør dem og opbevar dem tørt og køligt. Overvej om du kan ændre noget i haven, som fører til mere balanceret indhold af næringsstoffer i jorden (særligt kalk og kvælstof), bedre vandforsyning til planterne, mere luft omkring planterne osv osv.
Hvis du har lyst til at læse mere om meldug er der en udmærket artikel skrevet af Sten Porse her på Havenyts hjemmeside. Brug søgefeltet og skriv "meldug" så dukker den op.
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Kan jeg bruge frø af planter med skimmel?